Blågult-raseri mot Strandhäll: ”Bedrövligt beteende”
”Vet knappt vem det är” • Raderade inlägg
・Uppdaterad:
Riksdagsledamoten Annika Strandhäll (S) attackerade efter matchen mot Nederländerna Isak Hien på X.
Nu rasar Jesper Karlström.
– Bedrövligt beteende och märkligt, säger Blågult-kompisen till Fotbollskanalen.
Sverige förlorade med 5-1 mot Nederländerna i VM under lördagen. En som har fått mycket kritik för insatsen och de insläppta målen är Blågults mittback Isak Hien. Han var också självkritisk kring sitt agerande i samband med Nederländernas två första mål när TV4 talade med honom efter matchen.
På sociala medier har det kokat runt Hien och en som attackerade honom skriftligt är riksdagsledamoten Annika Strandhäll (S). Hon skrev på X att Sveriges vicekapten inte ska få spela någonsin igen i landslaget.
Under söndagen raderade politikern sitt inlägg och i en kommentar till Expressen har hon skrivit att hon inte ”menade att bidra till någon negativ dialog”.
Backar lagkamraten
Mittfältaren Jesper Karlström och yttern Taha Ali var tillgängliga för media under söndagen och båda två backade då sin lagkamrat.
Karlström, som spelat med Hien under flera år i landslaget, är rejält kritisk till Strandhälls agerande.
– Generellt så är vi vana vid det (negativa kommentarer). Vi vet hur det fungerar och det är så klart tråkigt när det blir överdrivet. Men det fokuserar vi inte på. Vi vet hur det fungerar. Det är samma sak när det går bra, då kanske man får för mycket kredd ibland, säger Udinese-spelaren.
– Jag vet inte om det var en politiker eller vem du nämnde, men jag tycker att det är bedrövligt beteende. Det är ingen vild gissning att hon inte kan någonting om fotboll.
Karlström lägger till:
– Isak är en toppmittback i Serie A och jag tycker han är fantastisk. När det sker mål eller misstag i fotboll är det inte en spelare som begår ett misstag, utan oftast några misstag eller ageranden i rad som blir fel.
– Vi gör det här som ett lag och vi alla som var på planen kunde gjort det bättre för att inte släppa in fem mål.
”Vet knappt vem det är”
Vi har pratat om nätkommentarer tidigare. Måste man känna ett visst ansvar som offentlig person (som Strandhäll är)?
– Jag vet knappt vem den här personen är, men det tycker jag. Att skriva en sådan grov kommentar när man bevisligen inte kan någonting om fotboll - det tycker jag är märkligt.
– Men det engagerar många och vi vet om hur det är. Att det skrivs mycket, det tror jag vi alla är förberedda på och kan hantera, svarar Karlström.
Relaterade ämnen