Iran lämnar förhandlingar – ilska mot Trump
Emil Forsberg
Publicerad 2026-06-21 19.03
Iran rasar mot Donald Trump efter de nya hoten.
Nu lämnar de fredsförhandlingarna i Schweiz i protest, rapporterar nyhetsbyrån Tasnim.
Förhandlingarna mellan Iran och USA skulle just inledas i Schweiz.
Då dundrade Donald Trump ut sina nya hot på Truth social.
”Som förra veckan”
Han uppmanade Iran att ”omedelbart stoppa sina högavlönade ombud (Hizbollah) i Libanon”.
”Om de inte gör det kommer vi att slå hårt mot Iran igen, precis som vi gjorde förra veckan, fast hårdare!!!”.
Därefter lämnade den iranska delegation fredsförhandlingarna i protest.
”Inser de inte att om deras hot haft någon effekt så skulle de inte vara så här desperata? Vi tror inte på deras hot”, skriver förhandlingsledaren Mohammad Bagher Ghalibaf på X.
Han fortsätter:
”De borde vara försiktiga med sina kommentarer, våra väpnade styrkor är redo att reagera på ett annat sätt. Vad de än säger är det vi som kommer att agera”.
Kvar i landet
Enligt källor till Axios Barak Ravid är Iran dock fortsatt kvar i Schweiz.
”Samtalen mellan dem och USA pågår”, skriver han.
Enligt Iran är ett stopp på kriget i Libanon ett villkor för att förhandlingarna ska fortsätta.
Parallellt pågår samtal med Qatar om att USA ska häva sin blockad och lämna över frysta iranska tillgångar i utbyte mot att Iran öppnar Hormuzsundet.