Dubbla känslor när Iran spelar i VM: ”Vi har större problem”
Vägrar köpa tröjan • Pekar ut sporten som politiskt verktyg
・Uppdaterad:
När domaren blåser igång matchen börjar en inre konflikt.
I ”Lilla Iran” i Toronto slits många mellan stolthet och protest.
– Jag ville inte lägga pengar på något som kan gynna regimen, säger Iranfödde Shervin Akhlagi.
När Irans landslag kliver ut i fotbolls-VM är det långt ifrån bara en match. I exilområden som ”Lilla Iran” i Toronto väcks starka och motsägelsefulla känslor.
– Jag vill att de vinner när jag ser matchen, men samtidigt… i det större perspektivet bryr jag mig inte. Vi har större problem, säger Shervin Akhlagi, som växte upp i Teheran.
Längs Yonge Street i norra Toronto ligger det som i folkmun kallas ”Teheranto”. Efter Los Angeles är det den största samlingspunkten för den iranska diasporan i Nordamerika.
– Från Finch och uppåt är det ”Lilla Iran”. Här firade vi VM‑segrarna 2014 och 2018, säger Akhlagi.
Men mycket har förändrats sedan dess.
Fotboll – och politik
För många iranier i exil är fotbollen fortfarande en självklar del av identiteten. Samtidigt har relationen till landslaget blivit mer komplicerad.
Shervin Akhlagi har landslagströjor från flera mästerskap – men årets tröja saknas.
– Jag ville inte lägga pengar på något som kan gynna regimen, säger han.
Protester och besvikelse
Det senaste året har präglats av dramatik för många i diasporan. Protesterna i Iran väckte hopp, som sedan byttes i sorg och ilska över regimens brutala svar.
Flera personer menar att sporten nu används politiskt.
– Det är ett av de starkaste verktygen de har just nu. De försöker få allt att se normalt ut, säger Diya Hashemi, som likt Shervin är född i Teheran.
När Iran spelar sin nästa match kommer många ändå att följa den, men med blandade känslor.
Shervin Akhlagi kommer att se söndagens matchen mot Belgien. Diya Hashemi är mer tveksam.
– Kanske om jag är ute och det går på tv. Jag tänker inte kolla upp det. Men om du hade frågat mig det här för sex år sedan hade jag svarat: ”Ja, för fan, jag kommer att sitta ute på kaféet med en drink och titta på det”, men inte just nu, säger hon.