Den 1 juli träder en ny kontantlag in i Sverige. Den gör gällande att livsmedelsaffärer och apotek får en lagstadgad skyldighet att ta emot kontanter från den som önskar att betala med fysiska pengar.
Samtliga riksdagspartier har röstat ja till förslaget, enligt TT.
Tidigare under 2026 kom Riksbankens nya rekommendationer gällande betalningsberedskap där alla hushåll uppmanas ha minst 1 000 kronor i kontanter per vuxen i ett hushåll i syfte att kunna täcka en veckas livsnödvändiga inköp i händelse av störningar i de digitala betalningssystemen.
Samtidigt har en av Sveriges största aktörer inom kontantuttag valt att börja debitera kunder som tar ut pengar.
Företaget Kontanten driver drygt 450 uttagsautomater i Sverige, varav ett 40-tal i Göteborgsområdet.
Sedan slutet av maj tar företaget, som ägs av säkerhetsbolaget Nokas, ut en avgift för att plocka ut kontanter ur företagets automater.
För uttag mellan 100 och 200 kronor gäller en taxa på 15 kronor, från 300 till 1000 kronor kostar det en tjugolapp och för uttag över 1100 kronor kostar det 25 kronor per uttag.
”Ekvationen går inte längre ihop”
Kontantens Sverigechef Marcus Liljeblad säger till DN att uttagen ur företagets automater minskat med över 50 procent på mindre än tio år.
Enligt Liljeblad hade företaget cirka 15,5 miljoner uttag år 2017. En siffra som 2025 var nere på knappt sju miljoner.
I en debattartikel i Aftonbladet skriver Liljeblad tillsammans med företagets vd Thomas Olsson att ”den krassa sanningen är att ekvationen inte längre går ihop”.
”Ersättningen per kontantuttag har varit densamma i cirka 20 år. Under samma period har kostnaderna för värdetransporter, säkerhet, drift, service, hyra och kontanthantering ökat kraftigt. Samtidigt minskar antalet uttag i takt med att samhället blir alltmer digitaliserat”, skriver de.