← Alla nyheter

Expressen · 6 tim sedan Senaste

Italienska draget: Vill höja priset på inträde

I Venedig har befolkningen tröttnat på massturismen.  Nu vill borgmästaren att resenärer betalar mer för sig. – Inträdesavgiften är för närvarande det enda effektiva verktyget, säger Simone Venturini.

För två år sedan blev italienska Venedig den första staden i världen att börja ta betalt för inträde i staden.

Inträdesavgiften gäller vissa dagar med ”högt turisttryck” och förhoppningen var att avskräcka fler att resa in. 2024 var priset 5 euro under 29 specifika datum. Sommaren efter utökades antal datum till 54 och i sommar omfattas 60 dagar.

Nu vill stadens borgmästare, Simone Venturini, att avgiften ska höjas ytterligare, till 50 euro, motsvarande 549 svenska kronor, rapporterar The Guardian.

– Inträdesavgiften är för närvarande det enda effektiva verktyget för att kontrollera det dagliga besöksantalet. Vi arbetar därför med ett förslag för att göra den mer effektiv på dagar med hög trafik, säger Venturini enligt tidningen.

Det finns dock ett par undantag för inträdet. Barn under 14 år, personer som bor i regionen runt Venedig och turister som bokar en övernattning behöver inte betala.

Pengarna som genereras från avgiften ska bidra till att underhålla staden. Förhoppningen är också att projektet på sikt ska bekämpa massturismen.

Läs hela artikeln hos Expressen →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.