Iran lämnade fredssamtalen i protest – efter Trumps hot
JD Vance tidigare under dagen: ”Stora framsteg” • Det diskuterades på mötet
・Uppdaterad:
Iran lämnade fredssamtalen i Schweiz i protest efter nya hot från Donald Trump.
Samtidigt fortsatte diskussionerna om sanktioner och frysta tillgångar under mötet.
”Iran måste omedelbart stoppa sina högavlönade proxy-krigare”, skrev Trump på Truth Social.
Irans delegation på plats vid fredssamtalen i Schweiz lämnade förhandlingarna i protest mot Donald Trumps senaste hot om nya attacker, rapporterar Reuters med hänvisning till iranska statsmedier.
För AFP uppger en anonym topp-diplomat att delegationen för tillfället inte har någon avsikt att permanent lämna samtalen i Schweiz.
”Den iranska delegationen är fortfarande engagerad i samtalen och har inte indikerat till medlarna någon avsikt att lämna”, säger diplomaten till AFP.
Trump: ”Kommer slå hårt mot Iran igen”
Iraniernas reaktion kom efter ett inlägg från Donald Trump i sociala medier.
I inlägget gick Trump till angrepp mot Iran och uppgav att landet måste få Hizbollah att upphöra med sina attacker mot Israel.
”Iran måste omedelbart stoppa sina högavlönade proxy-krigare i Libanon från att orsaka problem. Om de inte gör det kommer vi att slå hårt mot Iran igen, precis som vi gjorde förra veckan, fast hårdare!!!”, skrev Trump i ett inlägg på Truth Social.
Frysta tillgångar på agendan
Samtidigt pågick diskussioner om sanktioner och ekonomiska villkor vid mötet i Schweiz.
– Under dagens förhandlingar diskuterade vi frågan om våra frysta tillgångar och villkoren för att de ska frigöras”, sa Hussein Gurbanzadeh, en medlem av Irans förhandlingsdelegation med USA, till statlig tv, enligt Al Jazeera.
Han uppgav att samtalen bland annat handlat om lättnader i sanktionerna kopplade till Irans energisektor.
– I Schweiz diskuterade vi det tillfälliga undantaget från sanktionerna mot olja och oljeprodukter, och det slutgiltiga utkastet till ett förslag i denna fråga har färdigställts, sa Gurbanzadeh.
”Står redo att svara”
Irans chefsförhandlare Mohammad Bagher Ghalibaf varnade efter Trumps utspel USA för vad fortsatta hot skulle kunna leda till och uppgav att landets ”väpnade styrkor står redo att svara”, enligt AFP.
Ghalibaf uppgav att om hoten faktiskt varit effektiva, så hade USA aldrig nått ”dagens desperata tillstånd”.