← Alla nyheter

Aftonbladet Sport · 7 tim sedan Sport

Zlatans hälsning pekas ut som reklam: ”Olyckligt”

”Direkt från reklamfilm” ✓ TV4:s förklaring

När det drog ihop sig till avspark i Sverige–Nederländerna skickade Zlatan Ibrahimović en hälsning till det svenska landslaget i TV4:s sändning. Dels önskade den forne storstjärnan alla spelare lycka till – men det är en annan del av hälsningen som sedan dess har kritiserats.

– Framför allt vill jag säga tack till föräldrarna och alla som har funnits där längs vägen. Ingen gör det här ensam. Bakom varje dröm står de som gör den möjlig, sa Ibrahimović.

Formuleringen ”Bakom varje dröm står de som gör den möjlig” är dock inte bara en del av hälsningen – utan också av Volvos nya reklam som släpptes samma dag, och som ”Ibra” är med i.

Kritiseras av tidigare vd:n

Det kritiseras av medieexperten Jan Scherman, tidigare vd för TV4.

– Det var ett citat direkt hämtat från en reklamfilm och det kan inte ha funnits någon annan avsikt från Zlatan än att just skicka med det reklambudskapet. Det låter helt osannolikt. Det är inte ett generiskt uttalande. Det är inte en kantboll, utan helt utanför målramen. Jag tycker att det är dåligt, säger Scherman till Expressen.

Men enligt TV4:s sportchef Johan Cederqvist är det just ”generiskt”.

– Det är ett väldigt generiskt budskap som jag inte skulle tro att någon på gatan förknippar med en slogan om man skulle fråga. Och det skulle absolut inte vara förknippat med det, för oss var det ett generiskt budskap i hälsningen, säger Cederqvist till Sportbladet.

Reagerade du på att det var samma formulering?

– Nej, vi tyckte att det var ett ganska vanligt och allmänt hållet budskap. Vi noterade inte att den korta delen (det ordagranna) var så överensstämmande. Hälsningen är ju lång.

”Olyckligt”

Utöver sloganen har även resten av Zlatans hälsning samma andemening som reklamfilmen.

– Jag förstår att många bolag vill förknippas med idrotten och vara nära idrotten och använder den typen av breda budskap.

Hade ni nu fattat samma beslut igen, att sända hälsningen?

– Jag vet inte, alla beslut fattas utifrån de förutsättningar som är där och då och vi står för den publiceringen som vi gjorde. Sen är det olyckligt om det förknippas med ett kommersiellt budskap men det tyckte vi inte då.

– Om vi tyckte det hade vi gjort på ett annat sätt. Sen, nu när det har blivit en fråga, finns anledning att tro att det kan misstolkas – men den risken såg vi inte i går.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet Sport →

📡 Läs samma nyhet hos 2 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.