← Alla nyheter

Expressen · 8 tim sedan Senaste

Iran: Lämnar förhandlingar efter Trumps hot

Samtidigt som JD Vance förhandlade med Iran hotade Donald Trump med en ”mycket hård” attack.  Då lämnade Irans delegation samtalen i protest, enligt iranska medier.    – De borde vara försiktiga med sina kommentarer, säger Irans toppförhandlare Mohammad Bagher Ghalibaf.  Enligt uppgifter till Reuters och Bloomberg pausades samtalen bara tillfälligt.  

Det är stor dramatik kring fredssamtalen i Schweiz. Planen var att USA, Iran och Qatar skulle förhandla vidare enligt den fredsöverenskommelse som man skrev under 18 juni och staka ut en väg framåt.

Men iranska medier rapporterar att delegationen lämnat samtalen. Detta i protest mot ett nytt hotfullt utspel från USA:s president Donald Trump.

Ambitionen var att diskutera de iranska tillgångarna som hittills varit frusna av USA och hur ett långsiktigt vapenstillestånd mellan Israel och Hizbollah i Libanon ska uppnås.

USA:s vicepresident JD Vance är den högsta amerikanska förhandlaren på plats. Efter första omgången av samtal sade han att de gjort stora framsteg.

– USA är redo att fundamentalt förändra vår relation med det landet.

Irans ilska efter nytt hot

Men bara timmar senare har fredssamtalen pausats. Medan JD Vance förhandlade i Schweiz gick Trump ut och hotade Iran på nytt. På Truth Social skrev han att USA kan attackera Iran igen om de inte slutar ge finansiellt stöd till Hizbollahmilisen i Libanon.

”Om de inte gör det kommer vi att slå mycket hårt mot Iran igen, precis som vi gjorde förra veckan – fast ännu hårdare!!!” skriver Trump.

Till Fox News sa den amerikanske presidenten också att USA kan ta kontroll över Hormuzsundet om parterna inte kommer överens under samtalen i Schweiz.

De iranska medlarna blev upprörda av det hotfulla utspelet. Landets toppförhandlare på plats, Mohammad Baqer Qalibaf, uppmanade Trump att ”vara försiktig” med sina ord.

– De borde vara försiktiga med sina kommentarer, våra väpnade styrkor är redo att svara på ett annat sätt, skriver Mohammad Baqer Qalibaf på plattformen X.

Samtalen avbröts

Kort efter det rapporterade iranska statliga medier att delegationen nu lämnat samtalen i protest. Nyhetsbyrån Fars skriver att samtalen, enligt en anonym källa, befinner sig i ett osäkert läge.

Reuters och Bloomberg rapporterar att samtalen återupptagits. Detta enligt källor med insyn.

Läs hela artikeln hos Expressen →

📡 Läs samma nyhet hos 3 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.