← Alla nyheter

Expressen · 8 tim sedan Senaste

Sebastian, 30, mitt i extremhettan: ”Sinnessjukt varmt”

Den extrema värmeböljan sveper över Europa.  I spanska Baskien har en röd varning för extremvärme utfärdats med temperaturer uppåt 45 grader.  – Det är som en käftsmäll varje gång man går ut, säger svenska Sebastian Liljedal i Bilbao. 

Flera länder i södra Europa drabbas av en extrem värmebölja. Det vittnar också svenska Sebastian Liljedal, 30, från Falun om, som just nu är i spanska Bilbao.

De kommande dagarna råder röd varning för extrem värme i regionen. Där är det varmast i hela Spanien. På onsdag väntas det bli 45 grader.

– Det är som en käftsmäll varje gång man går ut, säger Sebastian Liljedal.

Han ska vara i den spanska kuststaden i två veckor för en utbildning.

”Sinnessjukt varm och väldigt torrt”

– I går tyckte jag att det var jättejättevarmt och då var det 31 grader, säger han och fortsätter:

– Och sen ser jag att det ska vara 40 till 42 grader nu fyra dagar. Jag har aldrig upplevt sån här värme någonsin.

Han berättar att han bara klarar två timmar ute i solen. Sen behöver han söka skydd i ett rum med luftkonditionering.

– Det är sinnessjukt varmt. Och väldigt torrt och kvavt. Tryckande som in i helsike.

Det är första värmeböljan som slår Spanien i år. Myndigheter har varnat befolkningen från att vara ute i solen för länge. Dessutom bedömer man att risken för skogsbränder ökat, rapporterar Reuters. Framför allt äldre personer är i riskzon när temperaturen blir så hög.

”Mardröm” att ligga på en strand

Sebastian Liljedal berättar dock att befolkningen i Bilbao ser ut att ta det hela med ro.

– Folk är ute. Nu är det söndag så det är lugnare i dag. Men folk är ute och joggar. Det är ju skräck att tänka sig att göra det, säger han.

Trots att det är en kuststad är det en bit till närmaste strand. Men det gör inte honom så mycket. Att ligga på en strand nu hade varit en ”mardröm”, menar han.

– Det hade man ju dött av.

Han hade inte koll på att värmeböljan skulle slå Spanien i veckan.

– Det var lite oansvarsfullt av mig. Men jag är glad att jag har lägenhet och luftkonditionering. Jag tycker mest stund om de som går ute på gatan, det måste vara livsfarligt.

Läs hela artikeln hos Expressen →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.