Trump: Keir Starmer kommer att avgå
Storbritanniens premiärminister väntas avgå imorgon: ”Finns ingen kvar”
・Uppdaterad:
Storbritanniens premiärminister Keir Starmer väntas avgå under måndagen.
Det tror även Donald Trump.
”Jag önskar honom allt gott”, skriver presidenten i ett inlägg på den egna plattformen Truth Socal.
Det har under helgen viskats om att Keir Starmers tid som premiärminister i Storbritannien är förbi. Han har den senaste tiden varit hårt pressad sedan hans parti Labour backade kraftigt i lokalvalen i början på maj.
När hans främsta konkurrent inom partiet, Andy Burnham, nyligen segrade i ett fyllnadsval i Makerfield i norra England och säkrade en plats i underhuset verkar det ha varit spiken i kistan för Starmer.
I och med valsegern väntas Burnham ta upp kampen med Starmer om platsen som partiledare för Labour och i förlängningen rollen som premiärminister.
”Finns ingen kvar”
Det ser däremot inte ut att bli något race om saken. Starmer ska redan själv ha insett att ”spelet är avgjort”, uppger en högt uppsatt regeringskälla för The Telegraph på lördagen.
Premiärministern ska enligt källan nu istället vara fokuserad på att ”säkra sitt eftermäle”. En annan parlamentsledamot uppger för tidningen att stödet för Starmer reducerats till bara en handfull ledamöter bestående av ”vänner och familj”.
– Det finns ingen kvar. Bokstavligen bara människor vars anhöriga jobbar på 10 Downing Street eller sådana som är personliga vänner till Keir sedan länge är de enda kvar, sade ledamoten.
Samma person uppger att det vore ”som att kämpa mot gravitationen”, att stå i vägen för Andy Burnhams väg till Downing Street.
Det ska heller inte längre vara ”de gamla vanliga” personerna som råder Starmer att avgå. Enligt uppgifter till Sky News har utrikesminister Yvette Cooper, en av regeringens mest erfarna ministrar, i helgen också rått Starmer att lämna posten.
Önskar Starmer ”allt gott”
På söndagen skriver Donald Trump i ett inlägg på Truth Social att Starmer kommer att avgå.
Enligt Trump har Starmer misslyckats fatalt i två viktiga frågor – migrationen och energin.
”Öppna Nordsjöoljan!”, skriver Trump i inlägget.
Presidenten anser att Storbritannien borde öppna upp för ökad utvinning av fossila bränslen i Nordsjön. Den brittiska regeringen den senaste tiden minskat ner på utvinningen av olja till förmån för den gröna omställningen – något som även väckt debatt inrikes.
Trump avslutar sitt inlägg med att önska Starmer ”allt gott”.
Vill se nyval
I Storbritannien har det dock höjts röster för att Burnhams väg till makten blir för kort.
Migrationsministern Mike Tapp, Labour, anser att det borde instiftas en ny lag som kräver ett nytt parlamentsval innan Burnham kan bli premiärminister, rapporterar The Telegraph.
”Det är dags att lagstifta: om ett byte av ledare tvingas fram av det egna partiet då måste nya allmänna val utlysas”, skriver Tapp i ett inlägg på X.
Idén har dock mötts av kraftigt motstånd – bland annat från ledamöter inom det egna partiet.
”Vi väljer ett parlament och den som styr över en majoritet inom det parlamentet blir premiärminister”, skriver Michael Shanks.
”Låt oss använda tiden i parlamentet för att förbättra landet”, tillägger han.
Även ledamoten Karl Turner, Labour, anser att Tapp är ute på djupt vatten.
”Det är en parlamentarisk demokrati, Mike. Vi väljer inte våra premiärministrar”, skriver han på X.
Tapp menar å sin sida att en sådan lag skulle hindra den ständiga omsättningen av premiärministrar och få politikerna att fokusera på förändring istället för ”arbetsplatspolitik”, vilket skulle gynna landet.
Om Starmer lämnar sitt ämbete kommer Storbritannien att få sin sjunde premiärminister på tio år.