← Alla nyheter

Aftonbladet Sport · 9 tim sedan Sport

Lagerbäck: ”Det är Sveriges största problem”

Lagerbäcks dom efter fiaskot: ”Avgörande”

I oroliga tider söker man sig till tryggheten.

I det här fallet Lars Lagerbäck, mannen som konstruerade landslagsfotbollens kanske starkaste försvarsspel under sitt dryga decennium som svensk förbundskapten.

Varför funkar inte defensiven? I tre av de fyra senaste matcherna – mot Norge, Grekland och Nederländerna – har försvarsspelet havererat.

Lars Lagerbäck har sin analys klar.

– Problemet är att Sverige inte kan försvara som lag. Det är den absolut största problematiken. De är inte riktigt samspelta i försvarsspelet.

Därför fungerar det inte

Hur märker man det?

– De uppfyller inte grundförutsättningarna för ett bra försvarsspel. Det blir ofta en blandning av markeringsspel och zonförsvar. Det är det största problemet. Spelarna är inte överens i olika situationer.

Så när Isak Hien stöter är det ingen som täcker upp bakom, till exempel?

– Det är inte bara en spelare det handlar om. Men om en spelare stöter så måste övriga laget agera. Det finns inte en samsyn för hur man ska agera.

En stor diskussion efter förlusten mot Nederländerna har rört formationen. I den första vätskepausen, i mitten av den första halvleken, gjorde Graham Potter ett par taktiska ändringar i 5–3–2-uppställningen. Gustaf Lagerbielke blev i perioder mer av en högerback och Alexander Isak kunde falla ner som vänsterytter – Sverige såg ut att flyta runt mellan ett 5–4–1 och 4–3–3. Efteråt sa flera spelare att laget känts mer kompakt, och att spelet sett bättre ut, efter bytet.

Har Sverige en högerback?

Bör Sverige byta formation från 5–3–2?

– Det är inte formationen som är avgörande. Viktigast är hur man agerar som lag i försvarsspelet. Hur hittar vi rätt balans mellan offensiv och defensiv? Det finns för- och nackdelar med att byta. Men om det stämmer som du säger, att spelarna tyckte att det kändes mer kompakt efter bytet, så låter det lovande. Men det hänger inte på formationen utan på att de låg närmare och hjälpte varandra.

Ett problem med att byta till en fyrbackslinje är att Sverige saknar en naturlig högerback. Alexander Bernhardsson, Herman Johansson och Daniel Svensson är alla mer offensivt lagda wingbackar.

Ska man då göra som ni gjorde med Olof Mellberg i VM 2002 – att spela en mittback som högerback?

– Vill man i första hand ha en defensivt skicklig försvarsspelare så bör någon av innebackarna kunna spelare där. Eller en vänsterback som får flytta till höger. Men det är troligtvis bättre att spela med en inneback där om man bedömer att det är bäst att byta formation.

Lagerbäck: Där är vi inte tillräckligt bra

Ett annat hett ämne är Isak Hien. Den centrala av de tre mittbackarna hade en extra svår match mot Nederländerna, och förlorade sin personliga duell mot kraftpaketet Brian Brobbey.

Är det någon spelare som du vill ha in eller ut i elvan?

– Det kan jag inte svara på. Man måste känna spelarna bättre då. Om laget fungerar så är individen också starkare. Det man kan konstatera är att vi inte har tillräckligt många spelare som är bra i defensiva en mot en-situationer. Vi har bra fotbollsspelare, men många har bättre offensiv än defensiv kvalitet.

Lars Lagerbäck avslutar som han startade.

– Sverige måste bli mer kompakta och ha ett tydligare försvarsspel. Balansen är avgörande. Där ligger den stora problematiken. I offensiven finns inga stora problem på det viset, men defensiven behöver bli samspelt.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet Sport →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.