← Alla nyheter

Dagens Industri · 9 tim sedan Ekonomi

Space X får lägsta betyg av indexjätten

Elon Musks rymdbolag Space X får bottenbetyg i hållbarhet av indexjätten MSCI. CCC-betyget placerar Space X på samma nivå som den ryska staten efter invasionen av Ukraina.

Elon Musks rymdbolag Space X får bottenbetyg i hållbarhet av indexjätten MSCI. CCC-betyget placerar Space X på samma nivå som den ryska staten efter invasionen av Ukraina.

Aron Lee Larsson

Text

Elon Musks rymdbolag Space X har tilldelats det lägsta möjliga betyget inom miljö, samhällsansvar och bolagsstyrning (så kallat ESG-betyg) av indexjätten MSCI, rapporterar Financial times.

Beskedet kom den 11 juni, dagen före bolaget börsnotering på 75 miljarder dollar.

CCC-betyget placerar Space X på samma bottennivå som den ryska staten tilldelades efter invasionen av Ukraina 2022. Enligt MSCI ligger Space X långt efter sin bransch och har misslyckats med att hantera betydande ESG-risker.

Utöver bottenbetyget fick Space X endast 1 av 10 poäng och tilldelades därmed en ”orange flagga” i MSCI:s kategori för kontroverser. Det innebär att bolaget bedöms vara indirekt involverat i en eller flera allvarliga pågående konflikter eller missförhållanden.

Analytiker är kritiska och pekar på allvarliga brister i Space X bolagsstyrning.

”Ett lågt övergripande ESG-betyg lär inte förvåna någon. Detta är väldigt nära en skräckhistoria om bolagsstyrning för investerare på den offentliga marknaden”, säger Frédéric Ducoulombier, programansvarig vid Edhec Business School till Financial Times.

Innehåll från Annons

Började som 16-åring – nu har hon rekryterat hundratals unga

Det första jobbet är mycket mer än bara en inkomst. Det är ofta där som unga människor får chansen att visa vad de går för – och upptäcker att de kan mer än de trodde.

– Alla behöver känna att de gör någonting vettigt. När man får ansvar och märker att man klarar av det växer man väldigt mycket som person, säger Ida Magnusson, restaurangchef på McDonald's.

Ida Magnusson vet vad hon pratar om. Hon började själv arbeta på McDonald's som 16-åring och idag, åtta år senare, är hon ansvarig för restaurangen i Solna och har varit med och rekryterat hundratals unga medarbetare.

– De flesta är rätt nervösa och osäkra i början, men efter några månader har mycket hänt. De börjar ta egna initiativ och blir tryggare i sig själva. Det är häftigt att se.

“Man lär sig mycket av gästerna”

McDonald's är en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare och välkomnar varje år tusentals ungdomar in i arbetslivet. Företaget har omkring 200 restauranger runt om i landet och för fyra av tio medarbetare är jobbet på McDonald's deras allra första. Enligt Ida Magnusson sker en stor del av de ungas personliga utveckling i mötet med kollegorna och gästerna.

– När du går i skolan rör du dig i samma kretsar. Men här träffar du människor i alla åldrar och från alla möjliga bakgrunder. Man lär sig mycket om både kommunikation och samarbete, men också om sig själv. Det är sådant som kan vara svårt att lära sig från skolböcker.

McDonald's i Solna ligger nära ett sjukhus och en kyrkogård, vilket innebär att Ida Magnusson och hennes medarbetare ofta träffar gäster som befinner sig mitt i något svårt.

– Du vet aldrig vad personen framför dig har varit med om. Vi har haft gäster som efteråt mejlat oss och berättat att ett vänligt bemötande gjorde stor skillnad för dem den dagen, säger hon och tillägger:

– Det är lätt att tänka att man bara serverar mat. Men när man jobbar här inser man ganska snabbt att det man gör kan påverka någon annan mer än man tror.

Från blyg tonåring till ledare

För Ida Magnusson är det här också en påminnelse om varför det är så viktigt att ge unga rätt förutsättningar när de kommer in i arbetslivet.

– Om mina medarbetare känner sig trygga kommer det också märkas i hur de bemöter gästerna. Därför brukar jag säga att det är bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite. Och det måste vara okej att göra fel. Jag har själv gjort massor av misstag, men det är också så man lär sig.

Under sina år på McDonald’s har hon sett många unga växa in i sina roller, men en medarbetare har gjort ett extra starkt intryck.

– Hon var väldigt blyg i början och hade svårt att prata med både kollegor och gäster. Men sedan blev hon allt mer bekväm i sig själv. Varje gång hon fick positiv feedback från en gäst såg jag hur hennes leende bara växte.

Med tiden blev hon arbetsledare och började hjälpa nya medarbetare under deras första dagar på jobbet.

– Att få se henne ta de stegen själv var stort. Efter studenten gjorde hon lumpen och sedan hörde hon av sig till mig och berättade att hon hade fått en ledarroll inom militären. Hon sa att stödet och erfarenheterna hon fått här hade hjälpt henne att våga ta sig an den tjänsten. Det värmde verkligen hjärtat att höra. Sådana minnen stannar kvar.

Många unga upplever att vägen in på arbetsmarknaden är svår. Hur ser du på den utvecklingen?

– Ja, det tycker jag att den är. Dels förändras arbetsmarknaden hela tiden i och med teknikutvecklingen, men det är också vanligt att arbetsgivare även kräver erfarenhet för relativt enkla roller. Samtidigt måste man ju få chansen någonstans för att kunna skaffa sig den erfarenheten, säger Ida Magnusson och fortsätter:

– Just därför är jag stolt över att McDonald's ger många unga deras första jobb. Det krävs bara en bra attityd för att börja här. Jag tror att fler arbetsgivare skulle tjäna på att tänka så.

Läs hela artikeln hos Dagens Industri →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.