← Alla nyheter

Aftonbladet Sport · 9 tim sedan Sport

Dubbla kriser i botten – tionde förlusten för Gif

”Giffarna” överkört

Hemmasupportrarna på Olympia fick till slut jubla igen, i och med Helsingborgs 5–2-kross mot Gif Sundsvall. Vinsten var HIF:s första hemmaseger sedan den 3:e maj och stor segerregissör blev Ervin Gigovic med sina två mål.

Desto dystrare miner är det hos Gif Sundsvall som ligger kvar som jumbo i superettan efter ännu en tung förlust. På sina 13 spelade matcher har Gif Sundsvall förlorat tio – och släppt in hela 29 mål.

– Alldeles för dåligt på alla fronter, det är inte okej. Vi är alldeles för klena. Det är för dåligt, summerar ”Giffarnas” mittback Nils Eriksson, 25, till TV4 efter matchen.

De tre färska poängen gör att Helsingborg klättrar till femte plats i den täta kampen om kvalplatserna till allsvenskan.

Överkörning i Borlänge

Ett, litet, glädjeämne för Giffarna gick under söndagen att hitta i Borlänge. Där kördes bottenkonkurrenten IFK Värnamo över med 5–1 av hemmalaget IK Brage, vars ytter Gustav Nordh, 26, slog till med ett hattrick.

Förlusten var Värnamos nionde och nästjumbon ligger en poäng framför Gif Sundsvall i tabellen. IFK Värnamo har nu spelat nio raka matcher utan seger och bara tagit en poäng av de senaste 27 möjliga.

– Vi behöver ett uppehåll nu för att komma rätt i det vi gör. Att släppa in fem mål… Det ska inte gå, säger Värnamo-ikonen Marcus Antonsson, 35.

Just nu 20% på utvalda funktionsplagg hos Haglöfs – passa på att fynda!

Läs hela artikeln hos Aftonbladet Sport →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.