”Bakom varje dröm står de som gör den möjlig”.
Så lyder Volvos nya slogan som de lanserade i samband med en uppmärksammad reklamfilm med Zlatan Ibrahimovic och hans son Vincent.
Så långt inget konstigt.
Men när den svenske fotbollsikonen dök upp i TV4 med en hälsning inför VM-matchen mot Nederländerna valde han att kuppa in företagets nya budskap.
– Hej, Sverige. Jag vill önska alla spelare lycka till i kväll. Men framför allt vill jag tacka alla föräldrar och alla som funnits där längs vägen för ingen gör det här ensam. Bakom varje dröm står de som gör det möjligt. De får inte alltid uppmärksamheten men de förtjänar den. Så lycka till Sverige och tack till alla som gjort detta möjligt.
TV4:s svar efter Zlatans kupp
Enligt TV4:s sportdirektör Johan Cederqvist bad de om hälsningen efter att ha varit i kontakt med amerikanska Fox om att byta bilder, där Ibrahimovic är expert under mästerskapet.
Han ser inga problem i att Volvos nya slogan sägs rakt ut, utan reklammärkning, på bästa sändningstid.
– Vi har gjort en bedömning av den hälsningen som kom in och om vi kan stå för den och om vi kan ha den i vår sändning. Det är det vi har gjort.
Kände ni till att han säger deras slogan som han bara timmar innan hade släppt en ny reklamfilm med?
– Nja, han har ett ganska universellt budskap i att lyfta fram föräldrar som skjutsar och ideella krafter.
Det blir lite märklig tajmning att han precis spelat in en reklamfilm och sedan står han i TV4 och läser upp deras nya reklamslogan utan att det framgår att det är reklam? Hur ser ni på det?
– Att han har en hälsning till de svenska spelarna och till föräldrar och tränare som ligger bakom det tycker inte vi är så märkligt. På samma sätt som man ofta hänvisar till moderklubbar i de här sammanhangen.
Trots att det är deras nya slogan?
– Att företag vill vara nära idrotten, det förstår jag.
Scherman: ”Under all kritik”
En som är kritisk till TV4:s agerande är kanalens tidigare vd, och numera medieexperten, Jan Scherman.
– Det är inte en kantboll, utan helt utanför målramen. Jag tycker det är dåligt. Sedan kan jag förstå att det är svårt att i hastigheten tacka nej till ett fantastiskt publikdrivande uttalande från Zlatan, men Zlatan är en levande reklampelare. Därför får man tända varningslamporna direkt. Det har man uppenbarligen inte gjort.
Han köper inte TV4:s förklaring att det var en universellt uttalande.
– Det är inte sant. Det var ett citat direkt hämtat från en reklamfilm och det kan inte ha funnits någon annan avsikt från Zlatan än att just skicka med det reklambudskapet. Det låter helt osannolikt. Det är inte ett generiskt uttalande i största allmänhet så som ”vädret är vackert, solen skiner, heja Sverige”. En nyss publicerad reklamfilm som han ger extra raketbränsle genom att utnyttja det på det här sättet. Det är typiskt Zlatan, säger han och fortsätter:
– Det gäller att få perspektiv. Det är inte så att TV4:s sändning står och faller med att man släpper igenom ett tveksamt uttalande från Zlatan. Det är bara skitsnack. Det gäller att ha redaktionell kontroll över det man gör.
Volvo: ”Svårt att klaga”
Volvo menar att de inte låg bakom reklamkuppen.
– Vi har ett samarbete med Zlatan. Det som hände på TV4 i går var inte en del av det betalada samarbetet. Det handlade om att han framförde en hälsning och det var mellan honom och TV4. Vad han sade exakt kommer från honom och är inte dikterat av oss, säger Magnus Holst, presschef på Volvo Car Sweden.
Han känner bara så starkt för det budskapet, och Volvo kanske, att han valde att säga det.
– Det får du fråga honom och, men spekulera kan man alltid göra.