Walter Parazaider, en av originalmedlemmarna i bandet Chicago har avlidit i sviterna av Alzheimers, skriver TMZ.
Bandet grundades 1967 som The Big Thing, för att sedan byta namn till Chicago Transit Authority och slutligen bara Chicago 1969.
Walter Parazaider föddes 1945 i Maywood, Illinois och började spela klarinett som nioåring. Han fick en idé om ett rockband med stor blåssektion och bjöd in jämnåriga musiker till sitt föräldrahem under tidigt 1960-tal. Där träffades slutligen gitarristen Terry Kath och trummisen Danny Seraphine trombonisten James Pankow och trumpetaren Lee Loughnane.
I bandet spelade Walter Parazaider även bland annat saxofon och flöjt.
Han turnerade tillsammans med bandet ända till 2016 på hits som ”Saturday in the park” och ”If you leave me now”.
Walter Parazaider blev 81 år.
(TT)