← Alla nyheter

Expressen · 12 tim sedan Senaste

Trafikverket varnar: Flaskhalsar och kökaos

Efter sill, dans och jordgubbar väntar nu nästa klassiker: hemresan från midsommarfirandet. På Ölandsbron råder det just nu mycket långa köer. Trafikverket manar till lugn i bilkaoset. – Ta en klunk vatten och käka ett äpple, säger Denny Josefsson på Trafikverket.

Midsommarhelgen lider mot sitt slut. Men på vägarna har trafikkaoset bara börjat.

Från 15-tiden och framåt kan man förvänta sig att vägarna in mot storstäderna börjar tjockna till.

– Det kan nog bli oerhört trångt, säger Denny Josefsson, presskommunikatör hos Trafikverket.

Det gäller framför allt de stora lederna in mot Stockholm, Göteborg och Malmö, och även Ölandsbron.

– Ölandsbron har redan under morgonen blivit en riktig flaskhals för hemvändande midsommarfirare.

Strax innan 16-tiden var bilarna över Ölandsbron fortsatt i krypläge.

Även mellan Malmö och Helsingborg är det stora köer. På E6 norr om Barsebäck åker bilarna långsamt. Och på vägarna in mot Stockholm, bland annat på E4 från Salem in mot centrum, är det stora köer under eftermiddagen.

”Ta en klunk vatten och käka ett äpple”

För den som fastnar i köerna har Denny Josefsson några handfasta tips:

– Håll till höger om det inträffar någon olycka. Behåll lugnet, ta en klunk vatten och käka ett äpple, säger Denny Josefsson och fortsätter:

– Se medtrafikanterna som dina vänner. Så hjälps man åt att komma hem tryggt och säkert.

Läs hela artikeln hos Expressen →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.