Man dog av cancerbehandling – journalsystem kan ha bidragit
En sörmlänning i 50-årsåldern dog av biverkningarna efter en cancerbehandling. Nu anmäls händelsen enligt lex Maria av Region Sörmland.
Det var under hösten 2025 som mannen, hemmahörande i länets södra delar, behandlades för cancer med hjälp av så kallad immunoterapi. Den gav biverkningar på leverfunktionen – men dessa upptäcktes för sent.
Blodprover ska ha tagits enligt rutin – men behandlingen sattes inte in i tid, enligt regionen.
Region Sörmland tillägger i sin anmälan att det hittats flera brister i rutinerna kopplat till ”införandet av ett nytt journalsystem, som kan ha bidragit till det inträffade”.
Åtgärder ska nu ha vidtagits för att förhindra liknande händelser i framtiden.
Det har tidigare förkommit fel kopplade till det nya journalsystemet och i klippet nedan, som publicerades första gången 29 april, kan du höra om vilka fel som tidigare rapporterats in gällande systemet.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.