Raseri mot avtalet: ”Reagan vänder sig i sin grav”
Publicerad 2026-06-18 12.25
Republikaner och Trumpvänner är rasande.
Avtalet mellan USA och Iran kallas ”den största utrikespolitiska blundern på decennier”.
”Reagan vänder sig i sin grav”, skriver Louisianasenatorn Bill Cassidy på X.
Ett avtal är undertecknat mellan USA och Iran.
Trumpregeringen beskrev i ett pressmeddelande på onsdagen de 14 punkterna om fred och Hormuzsundets öppnande som ”en stor seger” för USA.
Långt ifrån alla håller med.
Från republikanskt håll är kritiken bitvis mycket hård.
Bill Cassidy, republikansk senator från Louisiana som snart lämnar sitt uppdrag, skräder inte orden.
Allt mer kritisk
”Reagan vänder sig i sin grav”, skriver han på X och syftar på den förre republikanske presidenten Ronald Reagan som blivit mytologiserad som en amerikansk ledare som använde hårda tag mot diktaturer.
”Irans kärnvapenambitioner är inte stoppade, och de har lärt sig att hot mot Hormuzsundet fungerar, och det kommer de otvetydigt att använda sig av i framtiden”, skriver senatorn också.
Cassidy, som tidigare var Trumpvän, har på senare dar blivit allt mer kritisk mot presidenten i just Iranfrågan, och det finns de som menar att det var därför han förlorade primärvalet.
Han är dock inte ensam om kritiken.
”Förbaskade avtalet”
Högerprofilen och Fox News-programledaren Mark Levin, som tydligt stöttade USA:s beslut att starta krig mot Iran den 28 februari, har i flera dagar kritiserat att Vita huset inte offentliggör hela avtalet.
”Jag har i flera dagar frågat: varför kan inte vi, folket, få se det förbaskade avtalet? Inte genom folk som fått dragningar av någon anonym person. Ärligt talat, jag har aldrig varit med om liknande. Om det här nu är en strålande fredslösning, publicera avtalet”, skriver han på X.
Andra republikanska politiker som Ted Cruz och Lindsey Graham är mer försiktiga i sina uttalanden.
Texassenatorn Cruz säger till konservativa Daily Wire att han behöver fler detaljer, men att det han hittills sett tyder på att Trump fått dåliga råd.
– Det som hittills kommit ut ger vid handen att presidenten, tyvärr, får väldigt dåliga råd när det kommer till det här avtalet. Historien har visat att det är en dålig idé att ge miljarder dollar till teokratiska galningar som vill mörda oss, säger han, och syftar på uppgifterna om en ekonomisk återuppbyggnadsfond för Iran på uppemot 300 miljarder dollar.
Påverkar hela Mellanöstern
Från Mark Dubowitz, vd vid den Israelvänliga tankesmedjan Foundation for Defense of Democracies, handlar kritiken om att USA hade en unik chans att krossa Irans regim och stötta befolkningen att skapa ett nytt styre, något som man nu missar genom det nya avtalet.
Så låter även kritiken från israeliska politiker, som påpekar att hotet från Iran påverkar hela Mellanöstern. Iranvänliga Hizbollah i Libanon och Houthirebellerna i Jemen har fortfarande förmågan att avfyra raketer och drönare, är några av exemplen som framförs.
”Den islamiska republiken är inte ett problem som kan förhandlas bort. Den enda lösningen är maximalt stöd för det iranska folket. Om de får möjligheten och hjälpen de behöver så kan de försvaga och en gång för alla få slut på denna terrorregim”, skriver Dubowitz på X.