Experten om förhandlingarna i Schweiz: ”Vore en kollaps direkt”
”Kan bli en del framsteg – men väldigt skört” • JD Vance har landat – nya samtal väntas
・Uppdaterad:
Ett nytt försök att få stopp på kriget inleds när USA och Iran möts i Schweiz.
Men parallella strider i regionen kastar en skugga över förhandlingarna.
– Båda parter måste tygla sina skyddslingar om det ska kunna bli någon fred, säger Jan Hallenberg, professor emeritus i statsvetenskap.
Under söndagen inleds samtal mellan USA och Iran i Schweiz, men vägen mot en varaktig fred är fortsatt osäker. Det menar Jan Hallenberg, professor emeritus i statsvetenskap och USA-expert.
– Det kommer att bli en del framsteg, men det kommer att vara väldigt skört, säger han.
Mötet ses som ett försök att undvika en ny upptrappning efter att Israel attackerat Libanon. Samtidigt kvarstår flera stora hinder, enligt Hallenberg.
Enligt Hallenberg ligger den största risken för att samtalen ska misslyckas utanför själva förhandlingsrummet.
– Striderna i Libanon är det stora problemet, säger han.
Trots vapenvilan har Israel och den Iranstödda Hizbollahmilisen fortsatt att attackera varandra. Till följd av det kräver Iran att USA ska sätta press på Israel att stoppa offensiven.
– Jag tror att det är väldigt svårt att få det genomfört, säger han.
– Båda parter måste tygla sina skyddslingar om det ska kunna bli någon fred. USA måste påverka Israel och Iran måste påverka Hizbollah.
Svår balans för USA
USA befinner sig samtidigt i en känslig position. Landet har ett nära samarbete med Israel, som enligt Hallenberg är avgörande för landets säkerhet.
– En förutsättning för Israels överlevnad är USA:s stöd, säger han.
Det gör det svårt för USA att sätta hård press på Israel, trots att det kan vara nödvändigt för att få förhandlingarna att gå framåt.
Relationen mellan USA:s president Donald Trump och Israels premiärminister Benjamin Netanyahu beskrivs dessutom som ansträngd, vilket ytterligare försvårar läget.
– Relationen är tydligt försämrad. Trump har uttryckt sig väldigt nedlåtande om Netanyahu. Han har bland annat sagt att ”han gör som jag säger” och att ”han bestämmer ingenting”, säger Hallenberg.
”Kommer att öppnas helt”
Trots de stora utmaningarna tror Hallenberg att förhandlingarna ändå kan leda till vissa konkreta resultat.
– Sundet kommer att öppnas helt och fullt. Det här med att iranierna stängde till det i går, det vet jag inte om det verkligen fungerade. De signalerar snarare att de har möjligheten. När den trafiken ökar gradvis så kommer det bli en signal till hela det ekonomiska systemet.
Det kan också handla om att minska spänningarna i regionen och ta steg i frågan om Irans kärnenergiprogram. Amerikanerna vill att IAEA-inspektörer, alltså FN:s experter som kontrollerar kärnmaterial och anläggningar, gör en oberoende bedömning av hur Irans program ser ut.
– Om Iran till exempel släpper in inspektörerna så skulle det vara en tydlig positiv signal. Det är en sån grej som man får följa, säger han.
Avgörande besked väntar
USA:s vicepresident JD Vance leder samtalen på plats i Schweiz och väntas ge en första bild av läget när mötet avslutas.
– Det vore en kollaps på förhandlingarna direkt om han åker hem och säger att det inte har gett något, säger Hallenberg.
– Säger han i stället att man gjort framsteg, då är vi inne i en positiv spiral.
Men tills vidare är läget fortsatt osäkert.
– Det här är ett stapplande steg framåt, snarare än någon lösning, säger han.