Efter mardrömsstarten (0–2) mot Nederländerna skiftade Graham Potter formation för att få stopp på de överlägsna motståndarna.
– Vi gick över till en fyrbackslinje och lät Alex (Isak) droppa till vänster. Vi var bra efter pausen, men man måste göra mål. Det gjorde vi inte, säger Graham Potter.
Förre landslagsmittbacken Jonas Olsson, nu VM-expert i TV4, ser fördelarna med en fyrbacklinje.
– Alltid när du spelar en fembackslinje så blir rollfördelningen lite diffus när det gäller mittbackarna. I en fyrbackslinje med två innerbackar är det lättare: en tar yta, en går i duell. Jag tycker också vi blir för låga och för defensiva med wingbacks. Har man en fembackslinje måste man vara aggressivare i ytterzoner, säger Olsson i sändningen.
”I efterhand kan man alltid tänka annorlunda”
Potter verkar hålla med Olsson om att de blev för låga:
– En fembackslinje kan hjälpa dig att försvara hela bredden, men det kan också leda till att man blir får låg i försvarsspelet.
Nederländernas backrese Virgil van Dijk menade, liksom alla andra, att Sverige blev betydligt bättre efter formationsskiftet, även om det blev blågul brakförlust ändå med 1-5.
– De var väldigt bra efter första vätskepausen. För då ändrade de sitt system. Alexander Isak blev mer vänsterytter mellan linjen vilket var svårt för oss. Och så ändrade Sverige sitt uppbyggnadsspel från tre till fyra spelare.
Borde ni startat med fyrbackslinje, Graham?
– I efterhand kan man alltid tänka annorlunda. Vi hade kunnat förlora även på det sättet, det finns alltid olika sätt att se och göra. Vi försökte bygga stabilitet, men i dag vet jag inte om det handlade om att det var en stor match eller vad det var, men vi kan lära oss av det, säger förbundskaptenen.
”Alltid bra att vara flexibel”
Jesper Karlström:
– Det blev en annan matchbild och känslan blev bättre. Vi blev tajtare i försvarsspelet när vi ändrade om. Vi fick fast bollen bättre där uppe också.
Mattias Svanberg, som blev kvar på bänken mot Nederländerna, gillade vad han såg:
– Det var mycket, mycket bättre efter att vi ändrade. Det var detaljer som justerades på ett tydligt sätt. Då växte grabbarna in i matchen.
Frågan är om Sverige ska fortsätta med fyrbackslinje (Potter spelade med fyrbackslinje i sina två första matcher som förbundskapten i höstas).
– Det får tränarna svara på. Men det är alltid bra att vara flexibel, säger Karlström.
– Det beror på vilket lag vi möter och hur matchbilden är. Det är en styrka att vi har två formationer att gå emellan, säger Lagerbielke.