← Alla nyheter

Dagens Industri · 16 tim sedan Ekonomi

Avtal lyfte börsen – här är veckans vinnare och förlorare

Handelsveckan präglades av geopolitiska lättnader efter det nya samförståndsavtalet mellan Iran och USA. På vinnarsidan syns industrijättar medan Sinch, Invisio och Lundinfamiljens oljebolag föll stort. Här är veckans vinnare och förlorare.

Under den fyra dagar långa handelsveckan steg Stockholmsbörsen breda index OMXPI 0,6 procent. Ännu bättre gick det för storbolagsindexet OMXS30 som lyfte 2,1 procent.

Veckans vinnare

Den största vinnaren på Large cap-listan är Truecaller. Nummerupplysningsbolaget steg under veckan med 9,4 procent efter att på tisdagen sett en marginell ökning av intäkterna från sin viktigaste efterfrågepartner.

Verkstad och industri hade en stark vecka. Sandvik steg med 7,4 procent efter att under veckan vunnit en gruvorder i Australien.

Industrijätten ABB, som under torsdagen steg till rekordnivåer, slutade veckan upp 7,5 procent.

Även Boliden som under veckan fått flera höjda riktkurser steg med 6,6 procent.

Skistars aktie lyfte 6,4 procent under veckan, efter att ha släppt en delårsrapport under torsdagen.

Veckans förlorare

En av veckans största förlorare var molnteknikbolaget Sinch, vars aktie föll med 12,5 procent.

Även kommunikationsutrustningsbolaget Invisio och Hexagon-avknoppningen Octave föll tvåsiffrigt under veckan. För Invisio var fallet på 11,6 procent, medan Octave backade med 10,8 procent.

Drivet av ett sjunkande oljepris efter besked om att Hormuzsundet ska öppnas föll Lundinfamiljens oljebolag IPCO med 9,9 procent.

Bostadsplattformen Hemnet handlades under torsdagsmorgenen till en ny lägstasnivå. Aktien återhämtade sig dock något under dagen och avslutade veckan ned med 6,5 procent.

Läs hela artikeln hos Dagens Industri →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.