”It’s time to move on, time to get going.” Tom Pettys låt ljöd genom Ericssons styrelserum i Kista runt lunch tisdagen den 16 juni. Det var koncernchef Börje Ekholms sätt att säga upp sig. På tisdagskvällen träffar SvD den strålande glada 63-åringen för att prata om hans syn på Sverige och världen.
– Jag tycker att vi har för lite invandring. Om det är något som länder som USA, och även Sverige, de facto behöver så är det arbetskraftsinvandring. Det är både en kompetensfråga och en kapacitetsfråga.