Grannländerna efter Sveriges storförlust: ”Inte värdigt”
Nederländerna körde över Sverige.
I utländsk media är det ord och inga visor.
”En oförlåtlig skamfläck”, skriver danska BT.
Norska media har inte hållit tillbaka efter Sveriges största VM-förlust sedan 1950.
– Det är nästan chockerande att se det här tidigt i en VM-match. Jag blir nästan arg. Det är ett defensivt spel som inte liknar något annat, sade NRK:s fotbollsexpert Magnus Wolff Eikrem.
– Det Sverige visar försvarsmässigt är inte VM-värdigt, kommenterade Kjetil Rekdal i VG:s studio.
I VG:s matchrapprotering skrev tidningen att de svenska spelarna ”såg fulla ut”.
Röster efter svenska storförlusten
”Detta VM-traumat kommer de aldrig glömma”
Inte heller i nederländska medier är man nådig mot den svenska insatsen.
”Det hade också kunnat bli 7–4 mot Sverige, men världsmästare behärskar konsten att vinna professionellt”, lyder rubriken i tidningen AD:s matchanalys.
Även i Danmark riktas hård kritik mot Blågult.
”Allt eftersom minuterna gick blev det rent av pinsamt för svenskarna. En fullständigt katastrofal kväll som kommer att hemsöka våra grannar i många år framöver. Frånvarande i försvaret och oskarpa i anfallet. Detta VM-traumat kommer de aldrig att glömma”, skriver tidningen BT.
Resultatet mot Nederländerna innebär att Sverige nu har nu har noll mål i målskillnad – som kan komma att bli avgörande för att ta sig vidare till slutspelet.
Det väntar därmed en riktigt rysare när Sveriges ställs mot Japan natten till fredag, som sänds i SVT.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.