Chefer i skånsk cancervård avgår i protest
Publicerad 2026-06-17 14.06
Samtliga sju sektionschefer inom onkologi och hematologi i Region Skåne meddelar att de avgår i protest. Orsaken är missnöje med ledningen, rapporterar SVT Nyheter Skåne.
– Vi kan inte fullgöra vårt uppdrag, säger Sara Kinhult, sektionschef för CNS-tumörer, hudtumörer och gynekologisk cancer, till Sydsvenskan.
Hon beskriver bland annat att cheferna inte får information inför kommande förändringar.
– Det kan gälla förändringar som vi förväntas arbeta med och det kan vi inte göra om vi inte får information om dem, säger hon till tidningen.
Cheferna kommer att vara kvar på sina poster fram till oktober och därefter återgå till att arbeta som läkare.