← Alla nyheter

Sydsvenskan · 17 tim sedan Lokalt

Polisen måste vara föregångare och lagförare i trafiken

Så har det hänt, det som inte får hända. En flicka blev dödad på ett övergångsställe av en bilist. Detta är utan omsvep bilistens fel, det går inte att komma ifrån. Men det finns fler syndare, bland annat polisen. Som jag skrivit tidigare ägnar inte polisen fem sekunder åt trafikbrottslighet – inte ens när trafikbrottet sker framför nosen på dem.

Jag kom gående på Carl Gustavs väg vid Tandvårdshögskolan när en polisbil kom körande på Rådmansgatan mot Carl Gustavs väg. På övergångsstället mot sjukhuset, kom två elsparkcyklar körande mot rött ljus rakt framför polisbilen, utan att poliserna gjorde något åt brottet.

De kunde inte missat att se händelsen, för den skedde mindre än fem meter framför dem. Jag har sett polisbilar komma körande på Södergatan, där det vid tidpunkten är förbjudet att framföra fordon av alla slag. Och poliserna struntade i att påtala ett 20-tal brott som skedde rakt framför nosen.

I fallet med rödljuskörning kostar det 1 500 kronor i böter medan att cykla på trottoarer och gågator kostar 1 000 kr per fordon. Hade polisen gjort sitt jobb så hade med all säkerhet trafikbrotten minskat.

Det är polisen som sätter gränserna för hur farligt det är i trafiken. Gör man inte det, så får vi en farlig trafikmiljö. Lagstiftningen är inte bara en kuliss!

Bo Nilsson

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.