← Alla nyheter

Aftonbladet · 4 dygn sedan Senaste

Larmar om sommarbemanningen på förlossningen: ”För få erfarna”

Varnar inför sommaren ✓ Regionen slår tillbaka

Larmar om sommarbemanningen på förlossningen: ”För få erfarna”

Publicerad 2026-06-17 16.34

Oerfarna kollegor, hög stress och mycket övertid.

Danderyds förlossningspersonal slår larm inför sommaren.

– Vi känner oss som små myror man kan stampa på, säger undersköterskan Julia Eriksson.

I ett öppet brev larmar nu undersköterskor inom förlossningsvården i Region Stockholm om en alltmer pressad arbetssituation inför sommaren.

”Regionen har återigen valt att bygga sin sommarbemanning på planerad övertid i stället för att säkerställa tillräcklig grundbemanning”, skriver de.

Fåtal introduktionspass

Julia Eriksson, undersköterska och arbetsplats- och skyddsombud för Kommunal på Danderyds sjukhus, är en av dem som står bakom brevet.

Enligt henne har sommarbemanningen år efter år till stor del byggts på vikarier som är läkar- eller sjuksköterskestudenter, som efter ett fåtal introduktionspass väntas prestera som en ordinarie.

– Förlossningsvården är väldigt specialiserad. De som kommer in på sommaren gör ett viktigt jobb, men de har inte den erfarenhet som krävs för att arbeta självständigt i alla situationer. Då måste erfarna kollegor finnas där som stöd och hjälp, säger hon.

Beslutet, menar hon, tar inte heller hänsyn till skillnaden mellan formell bemanning och faktisk kompetens.

– På papperet kan vi vara sex personer, men kanske bara två eller tre har den kompetens som behövs för att hantera verksamheten fullt ut. Det är där det brister, säger hon.

”Ser inte hela teamet”

Utöver det skaver även frågan om ersättning då bara enskilda grupper, däribland barnmorskorna, erbjuds så kallad förstärkt sommarersättning för extrapass under sommaren.

– Vi unnar dem det, det är inte det, men problemet är att man inte ser hela teamet när man gör så här. Förlossningsvården fungerar inte utan oss undersköterskor, säger hon.

När verksamheten dessutom redan går på sparlåga, finns det även en stor risk att den ordinarie personalen tvingas in från semestern för att täcka upp om någon blir sjuk, fortsätter Julia.

– Och när man då inte får något extra för det så är man inte skitsugen på att komma in.

Julia Eriksson beskriver även hur arbetet som undersköterska ofta underskattas av allmänheten och betonar i samma andetag hur det omfattar betydligt mer än bara patientservice.

– Många tror att vi kommer med saft och vatten. Men vi är en viktig del av att hela avdelningen fungerar.

Trots att arbetsbelastningen och stressnivån ökar får patienterna säker vård, betonar Julia.

– Frågan är hur länge man orkar när man känner att ens kompetens inte värderas och man känner sig jävligt stampad på, säger hon.

”Finns ett behov av övertid”

Men Corinne Pedroletti, chefläkare på Danderyds sjukhus och sammankallande i Region Stockholms samordningsgrupp för förlossningsvården delar inte bilden.

I ett mejl skriver hon att när medarbetare, till exempel undersköterskor, arbetar övertid får de övertidsersättning men att den förstärkta sommarersättningen är ”behovsanpassad”.

”Det finns ett behov av att barnmorskor arbetar övertid under sommaren”, skriver hon och fortsätter:

”Varken undersköterskor, läkare eller sjuksköterskor berörs av den förstärkta sommarersättningen”.

Enligt henne är tillgången på utbildade undersköterskor god, därmed finns det inte ”motsvarande utmaningar som för barnmorskegruppen”.

Att regionen inte skulle ta hänsyn till skillnaden mellan formell bemanning och faktisk kompetens menar hon inte stämmer.

”Cheferna tar absolut höjd för att bemanningen planeras utifrån kompetenskraven”.

Hon medger dock att det ”alltid är en utmaning att bemanna sjukvården under sommaren vid ett akutsjukhus” men planeringen ser bra ut inför sommaren.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.