1–5 mot Nederländerna på midsommardagen blev en mardrömslik uppföljning på premiärsegern mot Tunisien.
Den nederländska tidningen De Telegraaf sågar den svenska insatsen.
”I den inledande orangea stormen var Sverige återigen det mediokra lag det hade visat sig vara med två poäng i VM-kvalet. Och inte den nye förbundskaptenen Graham Potters lag som nådde VM via slutspelet i Nations League och gav Tunisien skoningslös stryk i den första matchen.”, skriver de och fortsätter:
”I det avseendet är Gyökeres och Liverpoolspelaren Alexander Isak flaggan på ett sjunkande skepp.”
”Chockerade”
Men de var långt i från ensamma med sin kritik.
”Nederländerna körde över Sverige. Det väcker frågan hur dåliga Tunisien egentligen är?” skriver amerikanska ESPN.
I NRK hade den norske experten Magnus Wolff Eikrem svårt att tro sina ögon.
– Det är nästan chockerande att se det här tidigt i en VM-match. Jag blir nästan arg. Det är ett defensivt spel som inte liknar något annat, säger han.
TV2 skriver att Nederländerna förödmjukade Sverige, och tackade för showen.
”Mycket kan man säga om svenskarna, men de är inte tråkiga. Det här gör ont på dem.”, skriver den danska kanalen.
Med resultatet tappade Sverige sin fina målskillnad som kan bli avgörande för att säkra plats i slutspelet. I den sista gruppspelsmatchen ställs man mot Japan, men det är redan nu klart att Sverige som sämst slutar trea i gruppen. För att komma topp två krävs seger mot Japan. Matchen spelas 01.00 svensk tid, natten till den 26 juni.