Svenska fansens frustration efter storförlusten: ”Är så dåligt”
Skyhöga förhoppningarna sprack fort • ”Ingen vilja, ingen glöd, ingenting”
・Uppdaterad:
Efter 5–1‑segern mot Tunisien var förhoppningarna skyhöga.
Men på Stockholm Stadion drog ett skyfall in och kvällen slutade i tung besvikelse.
– Ingen vilja, ingen glöd, ingenting, säger supportern Robin Mert efter förlustmatchen.
På Stockholm Stadion hade över 10 000 personer samlats för att se Sveriges andra gruppspelsmatch i VM.
Innan avspark drog ett kraftigt skyfall in över huvudstaden, men ersattes av solsken lagom till matchstart. Förväntningarna bland supportrarna var höga efter premiärsegern mot Tunisien.
Men festen fick snabbt ett abrupt slut när Nederländerna tog kommandot.
”Tyvärr sjönk det hela”
Efter drygt 15 minuter stod det 2–0 till Nederländerna. Många av de svenska fansen tystnade.
– Vi är besvikna. Det är så dåligt. Ingen vilja, ingen glöd, ingenting. Det är som en vanlig match, säger supportern Robin Mert.
När Nederländerna gick upp till 3–0 kort efter paus och sedan 4–0 började många lämna stadion i förtid.
– Väldigt besviken. Det var jättebra stämning innan. Tyvärr sjönk det hela, säger René Gonzalez.
Förhoppningarna sprack
Sverige kom aldrig riktigt in i matchen, trots en reducering av Anthony Elanga. Slutresultatet skrevs till 1–5.
– Vi hade höga förväntningar efter vår förra match, som gick fantastiskt. Vi var så självsäkra på oss själva, säger Sebastian Luwalu.
Trots den tunga förlusten finns det ändå fans som blickar framåt. Nästa match spelas redan på torsdag, då Sverige reser till Dallas för ett möte med Japan.
– Nu går vi för Japan. Vad som helst kan hända och vi tror väldigt mycket på Potter och killarna, säger Caroline Strand.
Relaterade ämnen