Flicka dog – misstänkta mamman i rätten: ”Försvarar inte mina handlingar”
Publicerad 2026-06-17 19.00
GÖTEBORG. Rösten var ostadig.
Vid flera tillfällen bröt hon ihop i rättssalen.
Men den misstänkta mamman kan inte förklara varför hon ska ha lämnat sin femåriga dotter ensam vid 42 tillfällen.
– Jag vet bara att min avsikt inte har varit att skada någon, sade hon.
Det är ett uppmärksammat fall som tas upp i tingsrätten.
Mamman, som är i 30-årsåldern, är misstänkt för att systematiskt ha lämnat sin dotter inlåst och ensam i lägenheten under minst ett halvårs tid. I vissa fall så länge som nästan ett helt dygn.
Hon har i polisförhör inte kunnat förklara sitt beteende. I rättssalen berättade mamman att hon på grund av psykisk stress brottats med minnesluckor.
– De senaste åren är jättedimmiga. Jag försvarar inte mina handlingar. Men jag försökte så länge att få det rätt, sade hon.
Mamman har tidigare inte yttrat ett ord under rättegången. Nu fick hon en chans att ge sin version av händelserna som ledde fram till att hennes femåriga dotter hittades död i samband med en lägenhetsbrand på Hisingen tidigare i år.
Vid flera tillfällen bröt hon ihop i rättssalen.
Enligt mamman har hon i flera års tid försökt söka hjälp utan att nå fram. Bandet till dottern påverkades också av den destruktiva relation som hon menade att hon hade med dotterns pappa.
– Jag hade svårt att relatera till henne för att han tog så mycket plats. Det skar av bandet jag kunde forma till henne, sade hon.
Paret skilde sig 2022 varpå pappan flyttade utomlands. Ändå kom han att prägla vardagen i Sverige, menade mamman.
– Trots att han inte var delaktig i hennes uppfostran så hade han hela tiden saker att kommentera. Jag fick sån dålig självkänsla att jag tappade fotfästet, sade hon.
Av åklagarsidan fick mamman frågor om sin egen bakgrund, huruvida lägenheten varit barnsäkrad och om de kameror som fanns installerade på flera ställen i bostaden.
Även då pratade hon om exmaken.
Det var på grund av honom som hon hade installerat kameror – inte för att övervaka dottern när hon lämnades ensam.
Flickan tros ha dött i sitt rum i en brand hon av misstag startat själv.
Då misstänks mamman ha tillbringat natten hos sin pojkvän – där hon också ska ha varit vid ytterligare minst 40 tillfällen.
– Jag behövde hjälp och kände att jag inte blev hörd. Till slut vet du inte längre vad du ska ta dig till och du gör dumma saker. Det ångrar jag, sade mamman.
Enligt Göteborgs-Posten har en liten rättspsykiatrisk undersökning gjorts. Resultatet tyder på att mamman inte ska ha lidit av någon allvarlig psykisk störning och hon kan därför dömas till fängelse.
Rättegången planeras pågå i sammanlagt åtta dagar.