Nästan inga skyddsrum kvar i hela Tyskland
Under en procent av landets befolkning får plats • ”Faktiskt sorgligt”
・Uppdaterad:
I Sverige finns det plats för runt 66 procent av befolkningen i skyddsrum.
I Tyskland ligger siffran på under en procent, trots att landet hade stor tillgång till skyddsrum under kalla kriget.
– Det är faktiskt sorgligt, säger Kay Heyne från organisationen ”Berlins underjord” som har bevarat några av skyddsrummen som museumsobjekt.
Nu vill den tyska regeringen sanera och bygga nya skyddsrum. En enorm utmaning i ett land med över 80 miljoner invånare. Vid tågstationen Gesundbrunnen i norra Berlin finns det ett litet vitt hus. Om man låser upp dörren och går in, finns det en trappa där. Följer man den, kommer man till den tyska huvudstadens enda skyddsrum. Och det är inte imponerande.
Runt 900 människor kan få plats. I det största rummet står det några träbänkar. I ett annat rum står det en stapel med klappstolar och dunkar för vatten.
Finansieringen drogs in
Skyddsrummet byggdes på 1920-talet och användes flitigt under andra världskriget. Efter kriget behölls det och andra liknande skyddsrum i Västberlin. Hotet från Östtyskland och Sovjetunionen var påtagligt under decennier. Men med Berlinmurens fall försvann det politiska intresset för skyddsrummen och i mitten av 2000-talet drogs finansieringen helt in för alla skyddsrum i hela landet.
Just det här bevarades som ett museumsobjekt, och organisationen Berlins Underjord gör små guidade vandringar genom anläggningen. Och om det skulle bli en kris eller ett krig så kommer organisationen att öppna skyddsrummet för allmänheten.
Men för en stad med 3,8 miljoner människor är Berlins enda bevarade skyddsrum förstås en droppe i havet.
Regeringen vill satsa
Runt om i Tyskland ser det likadant ut. Ett fåtal skyddsrum har bevarats av nostalgiska skäl och vissa privatpersoner har byggt egna bunkrar. Men vid ett krig eller en kris finns det bara utrymme för under en procent av befolkningen.
Den tyska regeringen har nu lagt fram ett förslag om att sanera skyddsrum och bygga nya och snart ska man släppa en app som visar det närmaste stället där folk kan söka skydd vid en kris. Oron som Kay Heyne har är att man lägger för mycket resurser på appen och inte tillräckligt på skyddsrummen.
– Just nu skulle appen bara visa att det inte finns några skyddsrum alls, säger han och skrattar.