Sebastian Ingrosso öppnar upp om alkoholmissbruket i ”Sommar i P1”
Berättar om tuffa tiden i sitt sommarprat
Publicerad 2026-06-21 07.00
Alkohol var i centrum varje dag i Sebastian Ingrossos liv.
Till slut konfronterades han av dem som älskar honom.
– Jag har sett rädslan i mina barns ansikten, säger han.
Sebastian Ingrosso, 43, publicerade ett inlägg på Instagram för ett år sedan om att han då hade varit nykter i ett år.
I sitt sommarprat i P1 berättar nu dj-stjärnan och Swedish House Mafia-medlemmen om vad som hände den dagen han slutade dricka, efter att ha missbrukat alkohol i många år.
– Det hade blivit värre och värre. Och till slut, i maj 2024, ringde min fru Kinda till mina kompisar och sa: ”om det händer honom någonting så är det på era axlar också. För ni är där med honom hela tiden. Vi väntar inte en dag till. Det är i kväll det händer”.
Han berättar hur han är i studion och jobbar på sin musik, när den ena efter den andra vännen dyker upp och säger att de måste prata. De sa att det har gått för långt och att det har påverkat hans familj, hans vänner, hans arbete. Att han håller på att ”fucka upp det här totalt” och att det måste få ett stopp.
Där och då erkände Sebastian Ingrosso för dem och för sig själv att han hade problem, säger han.
Sedan gick han hem till sin fru, som väntade på honom med en tröstande famn efter vännernas intervention.
– Till henne säger jag för första gången orden som jag länge inte har velat ta i min mun. Jag är alkoholist. Sedan bryter jag ihop.
Folk drogs till honom för festandet
Sebastian Ingrosso säger att han alltid har varit ”galningen” i Swedish House Mafia och att Axel ”Axwell” Hedfors och Steve Angello hade sagt till honom att han har lakanskräck, att han aldrig vill gå och lägga sig.
– Folk drogs till mig för att de visste att där jag var, där var det fest. Alkohol var i centrum, varje dag. Det har många gånger också förstört för oss. Att jag ibland har varit så ångestfylld att jag inte har velat gå på ett flyg, eller inte dykt upp på intervjuer, också ställt in en del shower. Jag rörde mig i en lyxig värld, och det låter väl skitnice att ta en drink i minibaren på ett flashigt hotell, men om man ofta tar första drinken redan till lunch, då har du problem. Kroppen gör ingen skillnad på en balkong i solen eller en parkbänk på torget.
Ingrosso säger att han aldrig ville att festen skulle ta slut. Han drack och tog partydroger i många år och det kunde gå flera dagar utan sömn.
Han beskriver hur han en vintermorgon 2010 vaknade i sin lägenhet och såg folk sova på soffan, på golvet, och fick panik. Han såg sprit och droger på borden och någon som hade spytt i badrummet.
– Jag har en sådan hjärtklappning och jag bara känner att ”nu kommer jag att dö”.
Han säger att händelsen blev som en vändpunkt. Han träffade sin fru kort därefter, som blev gravid.
Fortsatte dricka
Men även om drogerna var borta kunde han inte hålla sig ifrån festande och alkohol, och han planerade sina dagar för att kunna dricka. Det eskalerade ännu mer under pandemin, då han också började ta sömntabletter. Han beskriver hur hans fru gick och gömde hans flaskor och att hon vaknade innan barnen för att diska undan allting, så att barnen inte skulle se.
Efter konfrontationen i studion, när han erkände för sig själv att han var alkoholist, satte han sig med sina barn och berättade att han inte kommer att dricka mer.
”Vore att svika även min familj”
Han slutade dricka för två år sedan, och är i dag på en bättre plats.
– Jag har sett rädslan mina barns ansikten när jag har tagit en alkoholfri öl. För att jag har tröttnat på en cola zero eller bara för att jag vill känna smaken av en kall. Min dotter tittade på mig. ”Pappa, vad gör du?” Bara den frågan. De var livrädda för att det där skulle komma tillbaka. Att dricka igen skulle inte bara vara att svika mig själv. Det vore att svika även min familj. Det finns inte.
”Sommar i P1” släpps som podd klockan 07.00 och sänds i P1 klockan 13.00.