Allting är inte alltid som det ser ut på tv.
Det har ”Sveriges mästerkock”-vinnaren Jacob Jansson, 19, fått erfara.
I Expressens podd ”Behind the scenes” berättar han att det sker en matbluff under inspelningen.
I programmet ser det ut som att juryn smakar på maten direkt när den är lagad.
Men så är inte fallet, enligt Jacob.
– När vi har lagat klart maten så blir vi kallade till synk direkt.
Jacob berättar att det finns två rum där de intervjuas.
– Sen sätter man sig och väntar på att man ska få synka.
När deltagarna är borta går juryn sen runt och smakar på maten, med då direkt ur kastrullen, enligt Jacob.
– Ja, för de måste äta den varm.
– Så vi blir tillsagda att vi ska lämna allting som vi lägger på tallriken i kastrullen. För att hålla det varmt.
”Annars hade det varit omöjligt”
När de sen kommer tillbaka från synken testar juryn maten inför kamerorna.
Och då är den kall.
– Den bedömer de inte, utan de har redan gjort sin bedömning.
Jacob tycker det är jättebra att de gör bedömningen när maten är varm.
– Annars hade det varit omöjligt, säger han i ”Behind the scenes”.