En person har avlidit och två ungdomar i 18-årsåldern har förts till sjukhus efter att en kraftig brand brutit ut i en villa utanför Svenljunga natten till söndag. En av dem fick åka ambulanshelikopter och den andra ambulans, enligt polisen. Det handlar om två unga kvinnor och deras skadeläge bedöms som allvarligt men stabilt, respektive stabilt.
Räddningstjänsten larmades om branden strax innan 01.
– När vi kom till platsen så blev det fullt övertänt strax inpå där, säger Pontus Studahl, vakthavande befäl på Räddningstjänsten.
Han beskriver fastigheten som ett äldre hus eller torp.
– Det är ute i skogen.
”Kraftigt brandförlopp”
Flera personer ska ha befunnit sig i fastigheten när branden bröt ut.
– Det är en hel del personer som har evakuerats, säger Morten Gunneng, vakthavande befäl på polisen.
Vid 06 är Räddningstjänsten kvar på platsen. Då finns det ingen spridningsrisk men det pågår eftersläckningsarbete.
– Det är helt nedbrunnet allting mer eller mindre, säger Morten Gunneng.
Polisen skriver på sin hemsida att det rör sig om en ”våldsam brand” och de har inlett en förundersökning om mordbrand.
– Det beror på att det har varit ett ganska, till synes, hastigt brandförlopp och framför allt så har det varit ett väldigt kraftigt brandförlopp, säger Morten Gunneng.
Vid klockan 07 meddelar polisen på sin hemsida att en person hittats död i byggnaden. Personen har inte kunnat identifieras ännu men polisen skriver att de har ”tydliga indikationer på vem det skulle kunna vara och dennes anhöriga har underrättats om omständigheterna.”