Tidigare statsepidemiologen: ”Kändes väldigt oseriöst”
Publicerad 2026-06-17 20.56
Generaldirektören på Folkhälsomyndigheten var skeptisk till uppdraget om existentiell hälsa, enligt Aftonbladets uppgifter.
Kort därpå fick hon gå.
– Om hon fick gå för att hon hade invändningar mot detta, så hedrar det henne, säger tidigare statsepidemiolog Magnus Gisslén.
Regeringen gav Folkhälsomyndigheten i uppdrag att lyfta ”existentiell hälsa”, ett halvår efter att statsministerns fru Birgitta Ed meddelat att hon vill jobba med konceptet på sin herrgård.
Enligt flera källor till Aftonbladet var generaldirektören Karin Tegmark Wisell skeptisk till uppdraget. Kort därefter fick hon lämna sin post.
”Uppdraget oseriöst”
Tidigare statsepidemiologen Magnus Gisslén, som lämnade myndigheten 2025 efter egen kritik mot ledarskapet, beskriver uppdraget som problematiskt och ifrågasätter om det hör hemma på en expertmyndighet.
– För mig är uppdraget om existentiell hälsa oseriöst. Det är inte sådant som en expertmyndighet bör lägga resurser och tid på, säger han.
Gisslén, som återvänt till sin roll som överläkare och professor i infektionssjukdomar på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet, betonar att han inte har någon insyn i de faktiska skälen bakom hennes avgång, men säger att beskedet kom som en överraskning.
– Karin hörde av sig till mig och berättade att hon skulle sluta. Det kom som en total överraskning. För mig var det uppenbart att det inte var en frivillig avgång.
”Stod upp för expertrollen”
Han menar att det tvärtom är en del av en generaldirektörs uppdrag att framföra invändningar mot politiska initiativ.
– Om Karin fick gå, för att hon hade invändningar mot detta här, så hedrar det henne. Det visar att hon stod upp för myndighetens expertroll och för ett arbete grundat i vetenskap och kunskap.
Även Socialdemokraternas gruppledare i riksdagen Lena Hallengren reagerar på uppgifterna. Hallengren var socialminister när Karin Tegmark Wisell rekryterades till posten som generaldirektör.
Hon framhåller att Tegmark Wisell rekryterades efter en grundlig process och med starka meriter.
– Det var ingen tvekan om att hon hade de kvalifikationer som krävdes för att göra ett bra jobb som generaldirektör på Folkhälsomyndigheten.
”Då är det fruktansvärt”
Hon vill reservera sig för att alla fakta ännu inte är kända, men beskriver uppgifterna som allvarliga.
– Om Aftonbladets uppgifter stämmer har regeringen sparkat henne helt utan grund. Det är fruktansvärt.
Enligt Hallengren kan det bli aktuellt för oppositionen att gå vidare med frågan.
– Det som kan ligga nära till hands är att göra en anmälan till Konstitutionsutskottet. Men i en sådan anmälan vill vi ha med så mycket som möjligt och granskningen och skandalen bara fortsätter ju att växa. Så vi kommer att återkomma till det, säger hon.