Sista sommaren – sen stängs turistbyrån i Ängelsberg
Trots runt 20 000 turister* varje sommar kommer Fagersta kommun att stänga sin turistbyrån i Ängelsberg efter den här säsongen. Det väcker oro i turistparadiset.
– Det är en utveckling åt fel håll, säger Torsten Helgesson, ordförande i Engelsbergsbygdens intresseförening.
Stängningen av turistbyrån i Ängelsberg är en del i en nationell trend. Enligt siffror från besöksnäringens branschorganisation Visita så har de fysiska turistbyråerna i Sverige minskat från 270 till 190 de senaste nio åren (mellan 2016-2025).
– Anledningen är att människor blir allt mer digitala och därför blir den digitala närvaron allt viktigare, säger Jonas Partheen, pressansvarig på Visita.
Trenden: information på plats
Förutom ökat fokus på digital närvaro så väljer många kommuner också att satsa på så kallade Info points, alltså att företag eller kommunala anläggningar ger turister information på plats istället. Andra satsningar är mobila turistbyråer; att man är på plats med en cykel eller en bil vid turisttoppar.
Hör mer i klippet ovan varför turistbyrån i Ängelsberg stängs och hur Fagersta kommun ska ta hand om turisterna nu.
*Det saknas exakt statistik över antalet turister i Ängelsberg, men vid en äldre uppskattning som kommunen gjort kom man fram till att det då rörde sig om runt 20 000 turister.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.