17 procent är negativt inställda till transpersoner, enligt en ny norsk undersökning gjord av Bufdir. Det är en ökning med fem procent sedan undersökningen 2022.
Mest negativa är män under 30 år, enligt undersökningen. Kvinnor under 30 år är den klart mest positiva gruppen. Även generellt sett är män mindre positiva än kvinnor angående transpersoner.
– Den polariserande retoriken, som syns i kommentarsfältet och på sociala medier, ökar. Detta förstärker vikten av att fortsätta kampen för ett fritt och inkluderande samhälle där alla kan vara den de är. Transpersoner ska mötas med samma respekt, omtanke och välgörenhet som alla andra, och de ska kunna vara sig själva utan rädsla för trakasserier och diskriminering, säger Norges kultur- och jämställdhetsminister Lubna Jaffery om undersökningsresultatet.
”Tonen har blivit hårdare”
Emma Ellingsen, 24, kom ut som transperson i dokumentärserien ”Född i fel kropp” på norsk tv. Hon genomgick en könsbekräftande operation för fem år sedan och är nu en av Norges största influencers med över 1,4 miljoner följare på sociala medier, enligt VG.
Men på senare år har hon upplevt mer trakasserier och ”transhat” vilket hon tycker är ”läskigt”.
– Jag har fått ta emot extremt mycket hat. Det finns mycket på sociala medier. Jag måste hela tiden blockera följare, säger Ellingsen.
Tonen ”har blivit hårdare” och kommentarerna mer hotfulla, enligt Ellingsen som också uppger att hon fått hotfulla brev med posten. Hon anser att de nya undersökningssiffrorna visar varför det är viktigt att prata.
– Jag försöker leva mitt liv som jag förtjänar att leva det, och inte gömma mig, säger Ellingsen.