← Alla nyheter

Expressen · 4 dygn sedan Senaste

Sören Hedlunds elstöd: En krona

För vissa blev elstödet ett välkommet tillskott i plånboken.  För andra inte. Sören Hedlund, 68, i Toftbyn tror att han satte rekord för det lägsta stödet. – En krona, jag förstår inte hur de ens kan skicka ut det, säger han. 

I början av maj beslutade regeringen att elstöd skulle betalas ut för att stötta de svenska hushållen. I januari och februari blev elräkningarna dyra för många svenskar.

– Elstödet ger ett välbehövligt tillskott till hushållens ekonomi i ett fortsatt osäkert omvärldsläge, sa vikarierande klimat- och miljöminister Johan Britz (L).

I juni började Försäkringskassan betala ut stödet – men vissa uppmärksammade att en del utbetalningar hade synnerligen låga siffror.

Sören Hedlund, 68, i Toftbyn satt och lyssnade på P4 Dalarna när en person berättade att han skulle få två kronor. Då frågade programledarna om någon kunde slå den siffran.

– Jag kunde inte hålla mig från att ringa, säger Sören Hedlund.

Han fick bara en krona i elstöd till sin fastighet.

”Tar alla råd jag kan få”

Anledningen: Han bedriver jordbruk och har en fastighet där de inte använder så värst mycket el. Därför blev stödet så lågt.

– Hur de har räknat ut det där vet jag inte. Men jag fick lite mer för hemmet om vi säger så, säger han.

Hur han tänker spendera kronan har han inte bestämt sig för än.

– Jag tar alla råd jag kan få... En krona, jag förstår inte hur de ens kan skicka ut det, säger han och fortsätter:

– Jag vet inte vad det kostar att skicka ut. Men jag tror att det hade varit billigare om allt under hundra kronor inte betalas ut.

Läs hela artikeln hos Expressen →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.