Sverige besegrade Tunisien med 5–1 i VM-premiären. I den andra matchen var det Blågults tur att förlora med 5–1.
Nederländerna blev flera nummer för stora i Houston.
– De var väldigt bra efter det första vätskepausen. De förändrade sitt system och vi hade lite problem med det. Men efter halvtidsvilan gjorde vi det otroligt bra igen. Jag är väldigt stolt över mitt lag som gör fem bra mål. För oss är detta en stor vinst. Vi gjorde fem mål men det var inte enkelt, säger Nederländernas stjärnback Virgil van Dijk efteråt.
”Önskar båda lagen lycka till”
Resultatet innebär att den tredje och sista gruppspelsmatchen blir helt avgörande för de svenska slutspelschanserna.
Där väntar Japan, som spelade 2–2 mot Nederländerna i premiären. Van Dijk har nu mött bägge nationerna – och ger sin syn på styrkeförhållandena.
– Det är svårt att säga. I dag hade Sverige mer press än Japan hade. Japan var väldigt disciplinerade och var väldigt kompakta centralt. Sverige har ett väldigt, väldigt tufft jobb framför sig. Det är en sak som är säker. Resultaten talar för sig själva. Det Japan har gjort de senaste månaderna, där de slagit flera stora lag ... Jag önskar båda lagen lycka till.
Isak: ”Det finns inget annat”
Virgil van Dijks lagkamrat i Liverpool, Alexander Isak, ger sedan sin syn på Sveriges kommande möte med Japan.
– På rak arm är jag inte säker på vad som krävs och vilken position vi är i. Men oavsett hur det hade gått i dag hade vi gått för vinst mot Japan, säger Isak och fortsätter:
– Det finns inget annat än att kliva upp på hästen igen. Analysera vad vi behöver göra bättre, analysera Japan och göra oss redo för att göra en bra prestation. Och förhoppningsvis vinna.
Viktor Gyökeres tar vid:
– Det är en match kvar i gruppen, så det är bara att se till att vinna den så ser det bra ut igen. Det blir en rolig match att spela och mycket står på spel, det blir kul.
Sveriges möte med Japan spelas natten mot fredag, klockan 01.