Inför matchen satt Newcastles och Englands legendariske anfallare Alan Shearer i pressrummet på Houston stadium och proklamerade:
– Det här blir målsnålt. Sanna mina ord.
Han kunde inte ha mer fel.
Artikeln i korthet
Redan efter en dryg kvarts spel hade Nederländerna kopplat ett stenhårt grepp om matchen med två mål signerade VM-debutanten Brian Brobbey. Fler skulle det bli.
När domaren blåste av matchen skrevs de nederländska segersiffrorna till 5-1 och de svenska spelarna lämnade planen med hängande huvuden.
Nederländernas lagkapten Virgil van Dijk sade efteråt att matchen trots segersiffrorna ”inte var lätt”.
– Jag är väldigt stolt över mitt lag. Det är en stor seger för oss.
Det är en bild medierna i hans hemland inte delar.
Nederländska hånen i natt: ”Ett sjunkande skepp”
Tidningen Telegraaf skriver att ”Sverige återigen var det mediokra lag som bara tog två poäng i VM-kvalet”. De lyfter fram Alexander Isak och Viktor Gyökeres som två stjärnor, men skriver att de är ”flaggorna på ett sjunkande skepp”.
TV-kanalen NOS expert, den förre storspelaren Pierre van Hooijdonk säger att anfallaren Brobbey ”var en mardröm för svenskarna”, som de var inkapabla att hantera.
Brittiska BBC skriver att det var en ”ynklig insats” av det svenska landslaget.
”Graham Potter och hans ledarteam har mycket att stå till svars för”.
Lagkaptenen Victor Nilsson Lindelöf säger att han förstår att det kommer kritik.
– Vi förlorar med 1–5. Det är klart det kommer kritik. Det kommer inte vara positiva saker som sägs efter det. Men vi släpper in för enkla mål. Gör man det på den här nivån blir det kritik, säger han.
Sveriges nästa match är mot Japan, den spelas på fredag med start 01.00.