KRÖNIKA
OLOF LUNDH
En kölhalning Sverige bjöd på
・Uppdaterad:
HOUSTON. Nere på jorden igen efter en förnedrande smäll.
Holland kunde enkelt manövrera till seger.
Fortfarande kan Sverige ta sig vidare, men försvaret skrämmer bara de egna supportarna.
I knappa fem minuter levde illusionen om att Sverige och Graham Potter hittat rätt efter 5-1 i VM-premiären. Cody Gapko tog sig enkelt fram på vänsterkanten och Liverpool-spelaren hittade Brian Brobbey som rakade in 1-0 bakom Kristoffer Nordfeldt. Alldeles för enkelt hamnade det svenska landslaget i brygga och i underläge mot Holland.
Ett orange läktarhav jublade i Houston. Vid sidlinjen firade en pressade Ronald Koeman. Det var ett viktigt mål för honom och det holländska laget och visade att Koemans val att starta Brobbey framför den småskadade Japan-målskytten Crysencio Summerville var ett riktigt val. Om den svenska ballongen blev punkterad fick den holländska rejält med luft av ledningsmålet.
Ingen hade räknat med haveri
Klart att vi alla visste att nivån på Sveriges motstånd skulle vara högre, vassare och bättre än Tunisien, men ingen hade räknat med att det svenska försvarsspelet skulle haverera totalt. Tyvärr är det något som hängt med det svenska herrlandslaget i många år med få undantag. Det är som om kvaliteten på spelarna inte räcker till, inte ens med fem man i backlinjen.
Det var direkt plågsamt att följa en orange totaldominans fram till den första drickapausen. Först då kunde förbundskapten Graham Potter få ut en del instruktioner och jämna ut spelet. Problemet var bara att Brobbey redan utökat ledningen till 2-0 efter ett närmast identiskt mål, men från andra kanten där Denzel Dumfries stod för inspelet och det var lätt att passera Nordfeldt i målet.
Oerhört porös fembackslinje
Varken de svenska ytterbackarna eller mittbackarna fick till försvarspelet. Den svenska fembackslinjen var oerhört porös och gav inte alls någon stadga och det bidrog till att Sverige som lag hade svårt både framåt och bakåt. Att ligga under med 2-0 efter en dryg kvart och där det funnits en del andra lägen tydde på att det kunde bli en lång dag i Houston.
Men efter den där drickapausen kunde Sverige till slut kombinera sig fram några gånger. Bland annat hade Ayari ett fint läge men kunde inte kontrollera frispelningen med bröstet. Viktor Gyökeres fick en vass framspelning av Alexander Isak, men avslutet gav inte resultat precis som när Ayari sköt tungt, men över. Gustaf Lagerbielke styrde en nick i mål efter Benjamin Nygrens frispark, men mittbacken var offside.
Herregud vad svagt
Den svenska uppryckningen i den andra halvan av första halvlek gav en aning hopp inför fortsättningen på matchen. I stället fick Sverige en rejäl käftsmäll när man släppte inte ett liknande mål som de två första när Gakpo tryckte in 3-0 i den 47:e minuten. Ja, herregud vad svagt det svenska försvaret uppträdde och även om motståndet var bra så bjöd Sverige inte till att bli kölhalat.
Ett lovande svenskt anfall där Alexander Bernhardsson for fram i en räd innan han kom av sig och lämnade över bollen till Isak slutade med ett bolltapp. Därefter gick det väldigt snabbt innan Gapko tvingade Nordfeldt att hämta bollen ur nätet en fjärde gång. AIK-målvakten hade ingen större dag heller och det var en holmgång som han och de andra fick känna av.
Efter 4-0 gjorde Graham Potter en hel del skiften och Lucas Bergvall, Besfort Zeneli och Anthony Elanga kom inte längre i från startplatser mot Japan. Det var Elanga som ordnade den svenska reduceringen efter en vacker framspelning av Isak och Newcastle-anfallaren var säker när han skickade in ett svenskt mål. Visst, det sparkade till och var nära 4-2, men i stället var det Summerville som skickade in 5-1 på slutet.
Chock vid slutsignalen
De svenska spelarna såg närmast chockade ut när de efter slutsignalen tackade de svenska supportrarna och sedan sina anhöriga. Plötsligt var den fina målskillnaden uppäten och inget är givet kring 16-delsfinalen. Japan möter Tunisien i natt svensk tid. Frågan är vilket resultat japanerna tar med sig till den avgörande matchen i Dallas på torsdag? Det blir en kamp om andraplatsen förutsatt att holländarna slår Tunisien även om Sverige behöver vinna för att bli grupptvåa.
Fortfarande har Sverige möjlighet att gå vidare som en av åtta grupptreor, men det jobbiga är att man antagligen inte kommer ha alla förutsättningar i samband med mötet med Japan. Utan det kan dröja några dagar innan man vet. Fifa rankar de tolv grupptreorna efter poäng, målskillnad, flest gjorda mål, fair play-poäng och till slut Fifa-rankning.
Potter har en diger uppgift
Graham Potter har en diger uppgift framför sig. Han måste läka mentalt sargade spelare och parallellt hitta en formation och en startelva som kan stå upp mot Japan. Annars tar det här VM-äventyret slut i Dallas. Om Sverige försvarar på liknande vis kommer japanerna tyvärr få det enkelt. Potter, Victor Nilsson Lindelöf talade om att de behöver lära sig av matchen mot Holland, men det är uppenbart att det är mycket att lära och tiden är knapp.
Klart är att solen går upp i Dallas även under söndagen. Spelarna ska träffa sina anhöriga och fira midsommar. Det är här Potter måste visa att han är en vass ledare om han ska få ihop en enhet som kan prestera i den sista gruppspelsmatchen. Det påstås att det är vägen som är mödan värd och att den bästa dagen är en dag av törst. Upp till Sverige att visa det på torsdag.
*****
Det hette inför matchen att man sålt 70 000 biljetter, men publiksiffran var 68 777 och det hette att det var utsålt från speakern.
*****
Utbuandet av “hydration breaks” eller drickapauser är knappast något Fifa räknat med, men frågan är om höjdarna ens bryr sig. Det ekade av buande i NRG Arena i både första och andra halvlek.
*****
SvFF-basen Simon Åström satt bredvid Fifa-presidenten Gianni Infantino. Undrar om han tog upp fredspriset och svensk fotbolls önskan om att avskaffa det? För övrigt var även Fifas generalsekreterare (och halvsvensk) Mattias Grafström på plats på hedersläktaren.
*****
Många amerikaner har uppenbarligen fastnat för holländsk fotboll och var en del av Oranje på läktarplats som gav en inramning i Houston som påminde om Amsterdam Arena. Sedan kanske en del bar Houston Astros-tröjor (också orange) men de flesta jag såg hade fotbollströjor.