Alexander Isak och hans offensiva lagkamrater lyckades skapa ett gäng chanser i 1–5-förlusten mot Nederländerna. Men de hade inte en lika lätt uppgift när de skulle försvara.
– Det var en tuff matchbild. Förlorar man med 5–1 är man inte nöjd, säger Isak.
Sveriges fick inget bett i presspelet i början av matchen och problemen rättades inte till förrän det blev vätskepaus i mitten av första halvlek. Innan dess hade Nederländernas högerback Denzel Dumfries, som gjorde två assist i matchen, fri gata på kanten.
– Det var inget som överraskade oss, men det är klart att deras högerback fick alldeles för mycket tid och yta. Står han helt ensam är det lönlöst att pressa, så det var svårt för oss alla att ta en man utan att släppa till där bak. Det var frustrerande att vi behövde släppa in två mål innan vi lyckades justera det, säger Alexander Isak.
”Smäll i nyllet”
När Sverige bytte från fem- till fyrbackslinje och Isak flyttades ut till vänster blev försvarsspelet bättre.
– Man får en smäll i nyllet och får ändra plan. Vi gick över till en fyrbackslinje och lät ”Alex” droppa till vänster. Vi var bra efter pausen, men man måste göra mål. Det gjorde vi inte, säger Sveriges förbundskapten Graham Potter.
Nederländernas lagkapten Virgil van Dijk märkte att Sverige spelade bättre efter sina taktiska justeringar.
– Jag tycker att de var väldigt bra efter den första vätskepausen när de ändrade sitt system med en vänsterytter mellan linjerna. Vi hade lite problem med det, säger van Dijk.
Hyllar Isak
De två Liverpool-lagkamraterna van Dijk och Isak bytte tröja efter matchen.
– Isak är enastående enligt mig. Förhoppningsvis kan han hålla sig frisk och vara väldigt viktig för Liverpool nästa säsong, säger van Dijk.
Han tycker att anfallsduon Gyökeres–Isak är bra.
– Båda två är enastående spelare som kan göra livet väldigt tufft för försvarare, säger van Dijk.