← Alla nyheter

TV4 Nyheterna · 1 dygn sedan Senaste

Kritik mot Hien: ”Du måste vara etta”

Kritiseras i Norge

Isak Hien och Nederländernas Brian Brobbey

Foto: AP/TT

Kritik mot Hien: ”Du måste vara etta”

Kritiseras i Norge

・Uppdaterad:

Isak Hien får kritik från flera håll.

Efter förlusten mot Nederländerna är han också självkritisk.

– Såklart måste jag göra det bättre, säger Hien till Fotbollskanalen.

Sverige fick en mardrömsstart mot Nederländerna och förlorade till slut med 5-1 i Houston i andra gruppspelsomgången i VM. Redan efter fem minuter gav Brian Brobbey ”Oranje” ledningen på en omställning.

Den tidigare svenske landslagsspelaren John Guidetti är kritisk till Isak Hiens agerande vid 1-0-målet.

– Isak Hien har haft det tufft. Riktigt, riktigt tufft, säger experten i TV4:s studio och utvecklar:

– Istället för att det blir en luftduell på mittplan, så låter han Brobbey suga ner bollen, och vad sker då? En omställning.

Brobbey spelade sedan ut bollen till Cody Gakpo på vänsterkanten som hittade tillbaka till den förstnämnde vid den främre stolpen, som rakade in 1-0 framför Hiens ögon.

– Isak Hien, snälla. Du måste vara etta. Man kan inte ligga på efterkälken.

Kritik i Norge

Svensken Joacim Jonsson, som är sportchef i norska Vålerenga, är också kritisk till Hiens prestation.

– Han är världens märkligaste fotbollsspelare. Han spelar för ett bra lag, ett topplag i den italienska ligan. Alltid bra i klubblaget och högt ansedd. Det är raka motsatsen i landslaget. Varje gång. Varje gång! Det är inte första gången, säger han i norska tidningen VG:s studio enligt Tipsbladet.

– Sverige har dåliga försvarsspelare, så man kan inte ignorera honom. Men snart är det nödvändigt. Det han levererar i landslaget har inte hemma någonstans.

Hien självkritisk: ”Måste göra det bättre”

Hien är i sin tur besviken efteråt.

– Det är en extremt tung förlust. Vi gick in till matchen med stora förväntningar på att vi skulle få med os ett bra resultat. Det är extremt surt att åka på den här smällen, säger Hien till Fotbollskanalen.

Om var det brast är svaret följande:

– Det är svårt att säga så här direkt efter matchen, men det är mycket som vi behöver göra bättre. Med fem insläppta bollar är det självklart att vi måste ta en noggrann titt på matchen och se vad vi kan göra bättre och ta med oss det till Japan-matchen.

Hien är självkritisk gällande de första två målen.

– Det är svårt att säga så här utan att ha sett om målen och det är alltid massa faktorer som spelar in, men såklart måste jag göra det bättre. Strikern gjorde båda de första målen och då är man aldrig nöjd.

Hur kommer ni jobba med de här bitarna rent försvarsmässigt framåt?

– Man får analysera, både det man gjort bra och mindre bra. Man får slipa på det man gjort mindre bra under träningarna inför nästa match. Vi fick med oss ett bra resultat från första matchen och nu fick vi med oss ett dåligt resultat. Vi har spelat två av tre matcher, så det finns ingen anledning att deppa ihop allt för mycket. Vi måste höja våra huvuden och gå all-in mot Japan.

Läs hela artikeln hos TV4 Nyheterna →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.