← Alla nyheter

Göteborgs-Posten · 1 dygn sedan Lokalt

Sverige chanslösa – förlorade stort

Nederländerna vann övertygande – efter genomklappning.

Nederländerna–Sverige 5–1 (2–0)

Mål: 1–0 Brian Brobbey (5’), 2–0 Brian Brobbey (17’), 3–0 Cody Gakpo (47’), 4–0 Cody Gakpo (54’), 4–1 Anthony Elanga (59’), 5–1 Crysencio Summerville (89’).

Startelvan: (5-3-2) Kristoffer Nordfeldt – Alexander Bernhardsson (Anthony Elanga 56’), Gustaf Lagerbielke, Isak Hien, Victor Nilsson Lindelöf, Gabriel Gudmundsson – Benjamin Nygren (Lucas Bergvall 56’), Jesper Karlström (Besfort Zeneli 56’), Yasin Ayari (Taha Ali 79’) – Viktor Gyökeres, Alexander Isak.

Efter att Nederländerna spelat 2–2 mot Japan, medan Sverige 5–1-krossade Tunisien, hade Blågult ett finfint utgångsläge i sin VM-grupp efter den första gruppspelsomgången.

Nu är det så gott som bortblåst – efter att Nederländerna förnedrat Blågult med 5–1 på midsommardagen.

– Inte kul, såklart. Matchbilden spelade kanske inte resultatet. Men skillnaden var att de tog tillvara på sina chanser och var kliniska. Vi lyckades inte göra många halvchanser till helchanser. Och dessutom göra mål. Så det var det mest frustrerande, säger Alexander Isak.

Mardrömsstart

Sverige fick en mardrömsstart på matchen. Brian Brobbey gjorde både ett och två mål innan klockan hade hunnit ticka upp på 20 minuter.

Sedan spelade Graham Potters manskap upp sig mot slutet av den första halvleken. Bland annat fick Gustav Lagerbielke en reducering bortblåst för offside.

– Efter vätskepausen ändrar vi lite grann hur vi ska pressa. Vi blev lite lugnare med bollen också. Sen tycker jag vi kommer in i farliga ytor och gör det svårare för Nederländerna. Det blev bättre efter breaket, säger Victor Nilsson Lindelöf.

VIktor Gyökeres på samma tema:

– Vi tryckte på där och lände att vi skapade mycket lägen. Hade ett offsidemål som var nära. Vi ville gå ut i andra och fortsätta på samma sätt, men det blir svårt när vi börjar andra som vi börjar första.

Men det fina spelet kom snabbt av sig. I den 55:e minuten hade Cody Gakpo gjort både ett och två mål.

Anthony Elanga stod därefter för ett vasst inhopp och kunde smälla in ett tröstmål, 1–4, på en djupledspassning från Alexander Isak. Cryscencio Summersville stod sedan för Nederländernas och matchens sista fullträff.

I TV4:s studio riktades skarp kritik mot defensiven och inte minst den centrale mittbacken Isak Hien.

– Svårt att säga utan att ha sett om matchen. Men såklart är man inte nöjd som försvarare efter fem insläppta mål, säger Hien om kritiken.

Victor Nilsson Lindelöf tycker däremot att fler än Atalanta-försvararen förtjänar en släng av sleven.

– Vi släpper in för enkla mål. Gör man det på den här nivån får man kritik. Det är inte bara Isak som ska ha det. Jag tycker hela backlinjen kan göra det mycket bättre. Tredje målet kan jag sprinta ner lite fortare, stänga ner första ytan och hjälpa till.

”Kommer lära oss väldigt, väldigt mycket”

Resultatet mot Nederländerna är Sveriges största förlust i VM sedan 1950, då man förlorade med 7–1 mot Brasilien.

Den vassa målskillnaden efter Tunisien-matchen är samtidigt uppäten nu. Just målskillnaden kan bli av stor vikt i en eventuell kamp om att bli en av de åtta bästa treorna (av tolv) för att nå ett avancemang till slutspelet.

Sverige avslutar sitt VM-gruppspel med ett möte med Japan, klockan 01 natten till fredag.

– Det är klart att man är besviken efter en sådan här förlust. Vi hade andra ambitioner med den här matchen. Men det finns inte tid att vara ledsen, säger Alexander Isak.

Läs hela artikeln hos Göteborgs-Posten →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.