← Alla nyheter

Göteborgs-Posten · 1 dygn sedan Lokalt

Makabra fyndet på Öckerö: Uppspolad tumlarbebis

Nikolai: ”Jag tyckte synd om den”.

Det var på midsommaraftonens eftermiddag som Nikolai Dahlberg, flickvännen Mathilda Berglund och kompisen Alfred Seth skulle svalka sig i havet. De hade precis deltagit i hembygdsgårdens midsommarfirande på Öckerö.

Nedanför badplatsens träterrass gjorde de dock en makaber upptäckt.

– Det såg ut som en död babydelfin som låg och ruttnade bland stenarna. Folk runtomkring reagerade, säger Nikolai Dahlberg.

Han beskriver det som att den troligen spolats upp ganska nyligen. Den hade sår på kroppen och flugor hade börjat surra runt kadavret.

– Jag tyckte synd om den. Flickvännen blev mest chockad, säger Nikolai.

När Naturhistoriska riksmuseets jourhavande biolog Peter Nilsson får se bilderna på den delfinliknande varelsen blir det snabbt klart att det inte alls rör sig om en delfin.

Det som spolat upp på Öckerös stränder är inget annat en hederlig, västsvensk tumlare.

– Tumlarna är inte särskilt ovanliga, utan finns längs hela den svenska västkusten. Detta rör sig om en tumlarbebis, säger Peter Nilsson.

Tumlarna simmar ofta omkring i havet utanför Göteborgs skärgård, främst under fortplantningssäsongen.

Delfiner är däremot mycket ovanliga – trots att de stundvis upptäcks längs kusten.

– Delfiner syns till lite då och då i svenska vatten. En tumlare är egentligen inte så nära besläktad med delfinerna, utan tillhör sin egna grupp, säger han.

”Inget man vill ha i frysen”

Det är inte helt ovanligt att tumlare dör i diverse fiskeredskap för att sedan dumpas i havet och spolas upp på klipporna i skärgården.

Vad som har skett i just detta fallet är dock oklart.

Om man har vägarna förbi kusten och av händelse råkar stöta på en avliden tumlare bör man rapportera in detta på Naturhistoriska riksmuseets hemsida, berättar Peter Nilsson.

Då får museets marinbiologer chansen att hämta in tumlaren för obduktion, där dödsorsak och andra komplikationer kan säkerställas.

– Jag och mina kollegor vill gärna få in den, innan den blir för dålig. Det är inget du vill ta med hem och lägga i frysen riktigt.

Man ska inte röra den.

– Nej, det bör man undvika. Som med alla döda djur.

Läs hela artikeln hos Göteborgs-Posten →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.