← Alla nyheter

Aftonbladet Sport · 4 dygn sedan Sport

VM-yran: Sveriges matcher flyttar till Stockholms Stadion

Jätteintresse för Blågult

Hur många orkar masa sig bort till Kungsträdgården klockan 04 en måndagsmorgon?

3 000 stockholmare, uppenbarligen.

Efter att åskådarna flockades framför storbildsskärmen när Sverige mötte Tunisien har det politiska styret (S, V och MP) insett att trängseln kan bli ännu värre i resterande matcher. Därför flyttas lördagens möte med Nederländerna och gruppavgörandet mot Japan nästa fredag till Stockholms Stadion.

– Vi vill att Sveriges VM-matcher ska vara tillgängliga för alla. Ett Sverige i VM är en fotbollsupplevelse som många vill dela tillsammans med andra. Till Stockholms stadion kan vi välkomna tusentals besökare att heja fram vårt blågula landslag – dessutom till fri entré, säger Emilia Bjuggren (S), borgarråd i ett pressmeddelande.

”Ett väldigt positivt problem”

Borgarrådet Alexandra Mattsson (V) är häpen men glad över publiktillströmningen.

– Vi hade räknat med ett stort intresse, men inte att flera tusen människor skulle samlas i Kungsträdgården mitt i natten. Det är ett väldigt positivt problem att ha, säger hon.

5–1-segern i premiären gör att Sverige i princip redan är klart för sextondelsfinal. Och den stockholmare som inte vill ta sig till Stockholms Stadion kan se matcherna på storbildsskärm i Husby, Tensta, Bredäng och på Östermalm.

VM-yran tycks vara spridd i hela landet. Också i Göteborg ska man öppna fler sektioner på Ullevi inför matchen mot Nederländerna.

– Det är jätteglädjande att man kan öka kapaciteten så pass mycket och öppna upp för 15 000 sittplatser inne på Ullevi, säger kommunalrådet Daniel Bernmar (V), som är ansvarig för idrottsfrågor i Göteborg, i ett pressmeddelande.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet Sport →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.