Likt VM-premiären mot Tunisien skulle det bli mål tidigt även i mötet mellan Nederländerna och Sverige.
Men det var inte blågult som hittade nätet – utan de orangeklädda.
Först i den sjätte minuten, när Brian Brobbey tryckte in 1–0 mitt framför mål på ett inspel från Cody Gakpo.
Samme Brobbey, till vardags i Sunderland, skulle även sätta 2–0, tolv minuter senare. Det på ett liknande sätt som sitt första mål, när han tog sig in framför Isak Hien i straffområdet och stötte in Denzel Dumfries inspel.
Strax innan halvtid hade Sverige en boll i nät. Men det målet dömdes bort för offside.
Alltså underläge 0–2 in till halvtid och en rejäl uppförsbacke för blågult.
Tv-experten: ”Blytung start”
Experterna i TV4-studion höll inte igen med sin kritik.
– Vi har inte stått upp, sa en uppeldad John Guidetti.
– Isak Hien har haft det tufft, konstaterar han.
Jonas Olsson:
– Blytung start såklart, säger han.
Hånet från grannlandet
Runt om i världen har det varit olika rubriker rörande Sveriges insats.
Vid Nederländernas andra mål valde VG rubrikerna ”Mardröm” och att de orangeklädda ”slaktar svenskarna”. Och i halvtid menade tidningen att de svenska spelarna ”ser fulla ut”.
Vålerengas svenske sportchef Joacim Jonsson var kritisk till Isak Hiens försvarsspel i just VG.
– Han är världens märkligaste fotbollsspelare. Han spelar i ett bra lag (Atalanta), topplag i den italienska ligan. Alltid bra i klubblaget och högt aktad. Fullständigt motsatt i landslaget. Varje gång. Varje gång! Det är inte första gången.
– Sverige har dåliga försvarare, så man kan inte se förbi honom, men snart måste man göra det. Det han levererar i landslaget hör inte hemma någonstans. Matchen är förlorad.
Nederländerna förnedrade Blågult
Sverige blev överkört och förlorade till sist matchen med 5–1.
Danska Bold var inte sena på att dra stort på rubrikerna.
”Förödmjukelse! Nederländerna gav Sverige en fotbollslektion”, skrev dem överst på sin sajt.
I VG:s VM-studio fortsatte norrmännen att skicka pikar:
– Det är väl nu vi ska skicka in stödpersonal för att leda de svenska spelarna in i omklädningsrummet, så att de hittar dit innan det blir mörkt. För nu är de yra, sa den norske tränaren Kjetil Rekdal strax innan domaren blåste av i Houston.
I NRK sa den tidigare Malmö FF-spelaren Magnus Wolff Eikrem att det var ”chockerande” att se Sveriges försvarsspel.
– Jag blir nästan arg. Det är ett defensivt spel som inte liknar något annat, sa han.
Kollegan Eirik Horneland:
– En mycket välförtjänt seger för Nederländerna. Sverige är chockerande svaga, konstaterar han på NRK.