Guidetti tyckte bland annat att Sverige och Hien borde tryckt upp till mittplan innan långbollen som ledde fram till Nederländernas 1–0-mål.
Hien förlorade först duellen mot Brian Brobbey och tappade sedan markeringen inne i straffområdet.
– Här låter han (Hien) Brobbey sätta linjen. I stället för att det blir en huvudduell på mittplan blir det en duell där han (Brobbey) får suga ner den och det blir omställning, säger Guidetti i TV4.
På det efterföljande inspelet släppte Hien bollen förbi sig, varpå Brobbey stötte in 1–0.
– Isak Hien: snälla, etta, etta, etta. Man kan inte ligga på efterkälken där, säger Guidetti.
Nederländerna gjorde därefter 2–0, även det genom Brobbey. Återigen var det Hien som tappade markeringen.
Stöttas av Lindelöf och Potter
Efter matchen stöttas Hien av Victor Nilsson Lindelöf, lagkapten och försvarskollega.
– Vi förlorar med 5-1, klart det kommer vara kritik. Det kommer inte vara positiva saker. Vi släpper in för enkla mål och gör man det kommer det vara kritik. Det är inte bara Isak som ska få kritiken, hela backlinjen kan göra det bättre. På tredje målet kan jag sprinta ner lite fortare, säger Nilsson Lindelöf.
Även förbundskapten Graham Potter backar Hien.
– Det är lätt att peka på en individ, men jag är stolt över Isak. Han har gjort allt jag bett honom göra. I dag förlorade vi mot ett bra lag, med mängder av kvalitetsspelare. Det är inte en spelares fel, säger Potter.
Hien själv säger efteråt:
– Såklart man är besviken att släppa in två mål så snabbt. Det sätter oss i en tuff situation.
Det var tufft mot Brobbey?
– Ja, en bra spelare och en tuff match för oss.
Vad betyder det här för självförtroendet?
– Surt, men det är en match kvar och vi måste hålla huvudet uppe. Vi har alla chanser att gå vidare.
Nederländernas tre första mål kom till på väldigt liknande sätt: inspel från kanten innan bollen stöttes in i nät.