Det handlar om att Wahi misstänks för att medvetet ha dragit på sig ett gult kort när han spelade med sin klubb Nice mot Metz den 17 maj.
Den 29 maj greps han, direkt efter att han hade gjort två mål i ligamatchen mot Saint-Etienne.
”Vi kan bekräfta att en 23-årig fotbollsspelare, verksam i franska Ligue 1, greps den 29 maj inom ramen för en utredning som inletts av åklagarmyndigheten i Marseille gällande misstankar om organiserat bedrägeri, organiserad korruption inom idrotten och penningtvätt. Han frigavs efter att ha förhörts av polis”, säger en talesperson för åklagarmyndigheten i Marseille till The Athletic.
Stängdes av
Wahi fick ett gult kort i matchen mot Metz efter en sen tackling på Sadibou Sané. Två minuter tidigare hade han glidtacklat Bouna Sarr men inte fått en varning.
Varningen gjorde att Wahi – som spelar som forward – blev avstängd i den första av två kvalmatcher mot Saint-Étienne.
Wahi har ännu inte åtalats för något brott men utredningen pågår och han kunde resa till VM för att spela för Elfenbenskusten.
The Athletic har sökt Wahi, Elfensbenskusten och Fifa för en kommentar utan framgång.
Elfenbenskustens nästa match är i Toronto på lördag. Då möter man Tyskland.