← Alla nyheter

Svenska Dagbladet · 4 dygn sedan Senaste

”Existentiell hälsa bortkastade pengar”

Folkhälsomyndighetens generaldirektör kritiserade regeringens uppdrag om ”existentiell hälsa” – senare fick hon sparken. Nu sågar den tidigare statsepidemiologen Magnus Gisslén uppdraget som lades på myndigheten. ”Flummigt och ovetenskapligt”, säger han.

Sommaren år 2024 slutade Folkhälsomyndighetens dåvarande generaldirektör Karin Tegmark Wisell hastigt. Anledningen, enligt regeringen, var att hon tackat ja till en tjänst som ambassadör för global hälsa på Regeringskansliet.

Men det var tydligt att det inte handlade om ett eget beslut, säger nu Magnus Gisslén, som vid den här tiden arbetade som statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten. Hösten 2025 lämnade han själv myndigheten under dramatiska former.

Läs hela artikeln hos Svenska Dagbladet →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.