Sommaren år 2024 slutade Folkhälsomyndighetens dåvarande generaldirektör Karin Tegmark Wisell hastigt. Anledningen, enligt regeringen, var att hon tackat ja till en tjänst som ambassadör för global hälsa på Regeringskansliet.
Men det var tydligt att det inte handlade om ett eget beslut, säger nu Magnus Gisslén, som vid den här tiden arbetade som statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten. Hösten 2025 lämnade han själv myndigheten under dramatiska former.