Det här är en text från SvD Ledare. Ledarredaktionen är partipolitiskt oavhängig med beteckningen obunden moderat.
Ett vanligt pensionstips för 30- och 40-åringar som redan äger storstadsboende är att ställa sig i bostadskön. De kan då om drygt 20 år komma åt en av de få konstlat billiga innerstadslägeheter som omsätts, flytta dit till låg hyra och sälja sitt tidigare boende till fet vinst. Det är bara ett av många exempel på att dagens ”sociala bostadspolitik” gynnar ren spekulation, fiffel och skumraskaffärer.
Den som faktiskt behöver hyra bostad är samtidigt hänvisad till den betydligt dyrare och osäkrare andrahandsmarknaden, eller till nybyggda hyreslägenheter i sämre lägen fast med högre hyror.